E-náklaďáky na svůj start čekají, elektrododávky už jsou na cestě
Dodávky s elektrickým pohonem mohou vyšší pořizovací cenu vyvažovat výrazně nižšími provozními náklady na údržbu a zejména na energii.
Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou stále spíše záležitostí budoucnosti. Průkopnická Tesla poprvé představila revoluční tahač Semi už v listopadu 2017, na americký trh se jej ale chystá uvést až příští rok. Švédské Volvo zase nabídne v příštím roce v Evropě celou paletu elektrických trucků, s masovou výrobou chce ale začít až v roce 2022. Výmluvné jsou i statistiky. Světové prodeje e-trucků loni zdolaly rekord, když překročily šest tisíc kusů, uvádí ve své Global EV Outlook 2020 Mezinárodní energetická agentura (IEA). To je zatím spíše zanedbatelné číslo. Mnohem výrazněji proniká e-mobilita do lehčí nákladní dopravy. V provozu je po celém světě podle IEA kolem 380 tisíc lehkých užitkových vozidel do zásuvky. V Česku se jejich roční prodeje zatím pohybují v desítkách kusů, ale dá se předpokládat, že u toho dlouho nezůstane. „Nástup osobních elektroaut je nesporný. Za další perspektivní pole pro bateriová vozidla považujeme logistiku na kratší vzdálenosti, tedy zejména nejrůznější rozvážkové a doručovací služby,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp nabízí komplexní řešení pro dobíjení elektromobilů.
E-dodávky i nákladní kola
Například česká pobočka přepravní společnosti DHL letos při pravidelné obměně kurýrních vozidel koupila čtyři dodávky Volkswagen e-Crafter. Vedle toho provozuje jeden osobní vůz BMW i3, jeden plug-in hybrid a také elektro cargo kola. „Podíl takzvaného čistého řešení představuje pět procent z aktuálních kapacit DHL Express,“ říká manažer kvality a ochrany životního prostředí české filiálky Tomáš Lipert. Plánem DHL je při následující obměně vozového parku pořídit další elektromobily pro trasy, kde to bude účelné. Firma je nasazuje zejména v hustě obydlených lokalitách, aby omezila znečišťování ovzduší i hlučnost. Ekologičnost patří mezi výhody, mezi nevýhody se podle Liperta řadí nemalá pořizovací cena elektromobilů. Přesto s nimi do budoucna počítají i další firmy. Národní doručovatel zásilek, Česká pošta, v současnosti elektromobily nevyužívá. „Nicméně probíhá jejich testování a v roce 2021 má podnik v plánu nakoupit několik desítek plně elektrických vozidel,“ říká Ivo Vysoudil z tiskového oddělení pošty. Nové vozy by měly primárně sloužit pro rozvoz zásilek adresátům.
Ve fázi testování alternativních pohonů je také společnost Zásilkovna. Ta zkoušela elektrické dodávky v letech 2018 a 2019. „Dodávky na elektrický pohon jsou vhodné především pro logistiku koncovým zákazníkům ve větších městech, kde dokážou snížit objem vypouštěných exhalací,“ říká mluvčí firmy Kamil Chalupa. Zásilkovna ale narazila na to, že pro její potřeby neměla elektrická auta dostatečný dojezd, a také na to, že umisťování dobíjecích stanic limitují protipožární předpisy.
Drahé na pořízení, levné na provoz
Dobíjení je přitom zásadní stránkou efektivního provozu elektromobilů. „Dodávky s elektrickým pohonem mohou vyšší pořizovací cenu vyvažovat výrazně nižšími provozními náklady na údržbu a zejména na energii,“ říká Synek z Unicornu. Cena za kilometr jízdy může být podle testů u elektrické dodávky zhruba třetinová oproti srovnatelné dieselové variantě. Některé propočty ukazují ještě výraznější rozdíl. Vše se ale samozřejmě odvíjí od způsobu jízdy a využití vozidla. „Klíčem je dobíjet ve vlastní režii, kdy se náklady odvíjí od tarifů dodavatele elektřiny,“ vysvětluje Synek. Firma podle něj zároveň může uzpůsobit sestavu dobíjecích stanic svému provozu a s pomocí chytrého řídícího systému optimalizovat její využití a průběžně si udržovat přehled o nákladech. Zmíněná DHL pořídila pomalejší AC stanice dobíjející střídavým proudem. V místě provozu osobních automobilů využívá nástěnný wallbox o výkonu 22 kilowattů. Elektrododávkám pak slouží terminál, jehož budova je k tomu účelu připravena a vybraná místa ke stání jsou vybavena dobíjecími body, které lze podle potřeby velmi rychle rozšířit na požadovaný počet aut. „Výhodou tohoto řešení také je, že systém dobíjení vozidel komunikuje s budovou, ve které je umístěn automatický třídící systém zásilek. Auta jsou dobíjena mimo provozní špičku, kdy budova potřebuje energii pro třídění zásilek,“ říká Lipert z DHL.
Partnerem tohoto článku je společnost Unicorn a její řešení pro dobíjení elektromobilů ChargeUp.