Další tlak na rychlejší železnici Praha – Liberec. Regionální politici tří zemí chystají memorandum
Podle hejtmana není možné, aby doba jízdy vlaku mezi Libercem a hlavním městem odpovídala 19. století.
Liberecký kraj ve spolupráci s některými politiky v Sasku a Dolnoslezském vojvodství připravuje společné mezinárodní memorandum. V něm budou požadovat zařazení železničního spojení Görlitz (Zhořelec) – Liberec – Praha do Transevropské dopravní sítě TEN-T Comprehensive Network. Věří, že takový postup urychlí nekonečné debaty o rychlejším spojení mezi Prahou a Libercem po železnici.
„Liberec pořád zůstává jako jediné krajské město bez kvalitního železničního spojení do hlavního města republiky a dále za české hranice. Zapojením železniční tratě ze Zhořelce přes Liberec do Prahy do evropské sítě bychom mohli účelněji čerpat finanční podporu z evropských zdrojů, a tím pádem učinit z vlakového spojení adekvátní formu přepravy. Není možné, abychom i nadále jezdili vlakem z Liberce do Prahy za stejné dojezdové časy, jako tomu bylo v 19. století,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Tvrzení o jediném krajském městě bez kvalitního spojení vlakem s hlavním městem není ale zcela pravdivé. Výrazně rychlejší je cesta do Prahy po silnici také z Jihlavy a Karlových Varů. Obě města však mají alespoň elektrizovanou železnici. Podle Půty by ministerstvo dopravy pak mohlo požadavky uplatňovat zejména u Evropské komise.
Rychleji zatím jen z Prahy do Mladé Boleslavi
„Ani po bezmála patnácti letech, kdy je celé Trojzemí součástí tzv. Schengenského prostoru, tuto oblast nepropojuje kvalitní veřejná doprava. V současné době nás všechny trasy TEN-T obcházejí. Toto bychom proto rádi změnili, aby se stal region konkurenceschopným v rámci celé Evropy,“ dodal statutární náměstek pro resort dopravy Jan Sviták.
Zapojení tratě Zhořelec – Liberec – Praha do evropské sítě by navíc mohlo výrazně zlepšit nejenom dopravní možnosti v regionu samotném, ale i propojit trasu s dalšími evropskými metropolemi, jako jsou Berlín, Drážďany či Vratislav (Wrocław). Hlavním cílem politiky TEN-T je posílit hospodářskou soudržnost mezi jednotlivými evropskými zeměmi a regiony a zlepšit účinnost a udržitelnost dopravy.
O rychlejším železničním spojení Praha – Liberec se mluví desítky let, k žádné změně ale nedošlo. Zatím poslední nadějí pro rychlejší cestování jsou chystané úpravy spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví v podobě Všejanské a Bezděčínské spojky.