Polsko se stalo největším dodavatelem elektrických autobusů v EU, Češi jsou třetí
Největším výrobcem je Solaris, který dosud získal objednávky na více než 1 000 elektrických vozidel
Polsko se navzdory covidové nákaze stalo největším vývozcem elektrobusů v Evropské unii. Vyplývá to z analýzy Polského ekonomického institutu (PIE), informují polská média.
Export elektrických autobusů z Polska se za prvních 10 měsíců roku 2020 na trhu EU podílel 46 procenty, následují Belgie (36 pct.), Česká republika (7 pct.), Německo (4 pct.) a Nizozemsko (méně než 2 pct.).
Podle odborníků z Polského ekonomického institutu není elektromobilita jen dočasným trendem. Trh vozidel poháněných alternativními pohony je podle nich naopak odolnější vůči pandemii Covid-19 než trh vozidel s klasickými spalovacími motory. Poptávka po vozidlech bez emisí totiž souvisí s politikou EU, díky čemuž lze očekávat další vzestup zájmu dopravců. Agentura Bloomberg pak předpovídá, že podíl elektrických vozidel na celosvětovém vozovém parku městských autobusů dosáhne do roku 2025 47 procent. Spolu s tím se však očekává rostoucí popularita vodíkových autobusů.
Polsko se přitom stalo v posledních letech v oblasti elektrobusů velmocí. V současné době jsou v Polsku tři společnosti, které elektrické autobusy vyrábějí. Jde o společnost Solaris v Bolechowě poblíž Poznaně (Solaris Urbino Electric), Volvo ve Vratislavi (Volvo 7900 Electric) a MAN Truck & Bus ve Starachowicích (MAN Lion’s City E).
Největším výrobcem je Solaris, který dosud získal objednávky na více než 1 000 elektrických vozidel. Odborníci PIE s odvoláním na údaje Hlavního statistického úřadu (GUS) uvádějí, že v období od ledna do listopadu 2020 polští výrobci dodali zahraničním zákazníkům elektrobusy v hodnotě 213,4 milionu eur (cca 5,5 mld. Kč), což znamená nárůst o téměř 51 procent ve srovnání s rokem 2019.
Daniel Štraub