Rekordní rok automobilek v Evropě. SUV míří už k třetině trhu, propadákem jsou diesely
Automobilky prodaly loni v Evropě nejvíce aut v historii, ukazují data za celý rok z Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
Automobilky prodaly loni v Evropě nejvíce aut v historii, ukazují data za celý rok z Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Analýza společnosti JATO současně ukazuje velké přesuny v preferencích zákazníků.
Po započtení čísel za prosinec se potvrdil trend posledních měsíců: lidé se odklánějí od naftových motorů a čím dál větší oblibu mají auta kategorie SUV.
V Evropě se loni registrovalo celkem 15,57 milionů nových aut, což je meziroční růst o 3,1 %. Zdaleka ne všechny trhy přitom zaznamenaly růst: z pětice největších trhů klesly výrazně prodeje ve Velké Británii, pod celoevropským průměrem růstu bylo Německo. Naopak prodeje táhly menší trhy, především ve střední, východní a jižní Evropě.
I přes optimistická čísla za celý rok se objevují hlasy, že růst je u konce: prosincový objem registrací byl nejnižší za posledních pět let a došlo k téměř pětiprocentnímu poklesu.
Prodeje aut s naftovým motorem klesly o 7,9 %, tržní podíl spadl na 43,7 %. V Česku je podíl ještě nižší. Z pádu obliby naftových motor těžily hlavně benzínové, masivní přesun k alternativním pohonům se stále nekoná.
Velká poptávka po SUV autech pokračovala i loni, prodeje vzrostly o 19,5 % na 4,56 milionů, tvořily už 29 % všech nově prodaných aut. Nejprodávanějším modelem s necelým čtvrt milionem prodaných kusů je v této kategorii Nissan Qashqai. Škoda Kodiaq se loni s 53 tisíci prodanými vozy dostala na druhé místo v kategorii SUV-D.
V žebříčku značek vede dál Volkswagen, i když loni dál ztrácel svůj podíl. Škoda udržela první desítku, stejně tak Octavia zůstala v první desítce nejprodávanějších vozů. Největší skok nahoru zaznamenaly loni japonské značky Toyota a Suzuki, především díky úspěchů modelů C-HR a Ignis. Segment prémiových značek ovládl Mercedes-Benz, který přeskočil v prodejích BMW.