Dálničních známek se zatím prodalo méně než loni. Některé chyby jsou nevratné
Pokud si lidé koupí elektronickou známku s okamžitou platností a špatně zadají SPZ, už to nelze opravit.
Ministerstvo dopravy od zahájení prodejů v prosinci do dneška prodalo 690 tisíc elektronických dálničních známek. Prodeje jsou podle úřadu nižší než před rokem, kdy se ještě používaly nalepovací kupony. Zhruba tři procenta motoristů udělají při nákupu chyby, z nichž některé nelze napravit.
Ministerstvo nižší prodeje připisuje mimo jiné covidové nákaze, během které lidé obecně méně cestují. Elektronické viněty jsou navíc flexibilní, motoristé si sami mohou zvolit začátek platnosti, takže si známku koupí, až ji budou skutečně potřebovat.
Přibližně tři procenta nakupujících udělají při pořizování elektronické známky nějakou chybu. Nejčastěji se jde o nepozornost při vyplňování údajů, například e-mailu nebo SPZ. Některé chyby jsou nevratné, čímž lidé přicházejí o peníze.
„Pokud si lidé koupí elektronickou známku s okamžitou platností a špatně zadají SPZ, už to nelze opravit. Musíme chránit systém před možným zneužíváním. Modelovým příkladem je to, že by si někdo ráno koupil elektronickou známku, přes den ji využíval a večer stornoval platbu,“ uvedl Martin Opatrný, mluvčí státního podniku CENDIS, který má elektronické dálniční známky na starosti.
Platnost nalepovacích kuponů pro rok 2020 definitivně vyprší s koncem ledna. Ministerstvo dopravy proto spustilo informační kampaň, která představuje nový způsob uhrazení dálničního poplatku a upozorňuje i na úskalí takového nákupu.
Z dosud prodaných elektronických známek jich lidé nejvíce koupili v e-shopu na webu edalnice.cz (560 tisíc). Pobočky České pošty prodaly 72 tisíc vinět, čerpací stanice EuroOil 55 tisíc a samoobslužné kiosky 2 466 dálničních známek. Kiosky fungují teprve od 1. ledna.