Hromadná sbírka vyšla. Nadšenci začali s opravou Němky z Jugoslávie, vyjet má do 3 let
Klub přátel kolejových vozidel Brno uspěl se svým pokusem vybrat přes internet nejméně 440 tisíc korun na opravou tendru nepojízdné
Klub přátel kolejových vozidel Brno uspěl se svým pokusem vybrat přes internet nejméně 440 tisíc korun na opravou tendru nepojízdné lokomotivy 555.0186 přezdívané Němka. V hromadné sbírce přes Startovač nakonec vybral 576 tisíc korun.
„Tento výsledek mě potěšil nejen kvůli získané částce na opravy , ale také proto, že se potvrdil zájem o naši činnost a o parní lokomotivy všeobecně. Lidé to dali jasně najevo a to mne těší,“ řekl šéf klubu Jiří Kotas.
Podle něj během dvou týdnu přistaví tendr na opravu do firmy Lokotrans v Brně na dolním nádraží. Oprava by měla být hotová do konce února.
„Pak bude tendr uložen jako hotový a budeme se soustředit na opravu lokomotivy. Začneme vlastními silami odstrojením kotle a jeho otryskáním a nátěrem, na což použijeme peníze vybrané ve startovači nad stanovený limit. Bude následovat prohlídka kotle a stanovení rozsahu opravy, popřípadě tlaková zkouška. Podle výsledku se bude pokračovat dále,“ nastínil další plány Kotas. O průběhu chce Klub informovat na svých webových stránkách a facebookovém profilu.
Brněnský klub je dalším spolkem, kterému se podařilo peníze na opravu lokomotivy vybrat přes internet od fanoušků. Už loni se to povedlo Klubu přátel železnic Českého ráje, který sháněl prostředky na opravu Kafejmlejnku.
Podle Kotase by měla oprava trvat dva až tři roky.
Brněnský Klub přátel kolejových vozidel vznikl před více než 20 lety, ve sbírkách má už přes 45 hnacích a zhruba 30 tažených vozidel. Z toho je 7 lokomotiv parních. Ve sbírce jsou zastoupeny i technické unikáty jakými jsou například parní akumulační (bezohňové) lokomotivy.
Brněnská lokomotiva nejezdila v Česku, stroj z roku 1944 jezdil u Jugoslávských železnic. Stroj byl zařazen do souboru lokomotiv vyčleněných jako vojenská rezerva. Díky tomu dostala v roce 1988 dílenskou opravu v dnes srbských dílnách ve Zrenjaninu a byla deponována v depu Gračac na území dnešního Chorvatska. V době válečného konfliktu v Jugoslávii se dostala do muzejních sbírek rakouského Heizhausu ve Strasshofu nedaleko našich hranic. Odtud byla v roce 2006 odkoupena soukromým vlastníkem a převezena do Bratislavy, kde se uvažovalo o jejím zprovoznění. K tomu však již nedošlo a lokomotivu se podařilo odkoupit a v roce 2015 dopravit do Brna.