Zakletá dálnice D49 Hulín – Fryšták má stavební povolení, ŘSD očekává rozklad
První fázi stavby zastavilo před deseti lety ministerstvo dopravy, od té doby se nekoplo
Začala se stavět už v září 2008, v červenci 2010 ale stavbu pozastavilo ministerstvo dopravy. Stalo se tak pod vedením ministra Víta Bárty pod heslem úspor a vyhladovění stavebních firem. Po deseti letech se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ocitlo na dohled druhému „prvnímu kopnutí“. Řeč je o dálnici D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Ministerstvo dopravy po dlouhých peripetiích vydalo v úterý stavební povolení.
„Na stavbu délky 16,4 kilometru je dlouhodobě již podepsána smlouva se zhotovitelem a proběhly veškeré přípravné práce. Proti stavebnímu povolení lze bohužel očekávat podání rozkladu,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Proti dálnici léta brojí ekologové, se zahájením stavby se nicméně počítá příští rok.
Od roku 2010 jsou na dálnici hotové například všechny přeložky inženýrských sítích nebo nové nadjezdy. K dokončení dálnice loni otevřel cestu Nejvyšší správní soud v Brně, který s definitivní platností zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. ŘSD ta mohlo pokračovat ve stavebním řízení, které se ale oproti očekávání protáhlo. Silničáři původně vyhlíželi povolení už v polovině loňského roku.
Cesta k definitivnímu verdiktu soudu byla dlouhá. Ministerstvo životního prostředí v květnu 2017 udělilo výjimku týkající se více než deseti druhů chráněných tvorů, například čolka, čmeláka či křečka. Soud na základě žaloby ekologických aktivistů na začátku června 2017 výjimku pozastavil.
Brněnský krajský soud na konci května a během července 2018 zamítl všechny tři žaloby aktivistů ze spolku Egeria. Na krajský úřad ale byla doručena odvolání proti povolení drobnějších staveb, jež jsou součástí dálnice. Krajský úřad v listopadu 2018 zamítl odvolání ekologů směřované proti stavbám spojeným s D49 a podepřel tak dřívější rozhodnutí městského úřadu v Holešově.
Spolek Egeria podal proti rozhodnutí krajského soudu z července 2018 kasační stížnosti, které Nejvyšší správní soud v Brně přiznal odkladný účinek. Loni pak Nejvyšší správní soud rozhodl o zamítnutí.
D49 Hulín – Fryšták
Hlavní trasa:
Délka: 17 300 m
Plocha vozovek: 445 000 m2
Počet všech stavebních objektů: 230
Zhotovitel: Sdružení Hulín–Fryšták Skanska DS a.s., Eurovia a.s., Metrostav a.s., DSP, a.s. Porr a.s.
Cena stavby dle smlouvy: 5 959 599 028 Kč (bez DPH)