V Rusku skončil provoz legendárních Tu-154 v pravidelné dopravě
V provozu zůstává posledních pár strojů pro armádu, komerční provoz skončil.
Více než 50 let po prvním letu skončil komerční provoz letadel Tu-154. Posledním letem s cestujícími byl včerejší spoj společnosti Alrosa z Mirnyj do Novosibirsku. O posledním letu informovala ruská média i dopravce na svých sociálních sítích.
Farewell to the era as Russia’s last civil Tu-154 performs its final regular flight. Pilots Alexander Leshkevich & Nikolai Voroshilov safely brought 28 year old Alrosa Airlines RA-85757 plane from Mirny in Yakutia to Novosibirsk #Tu154 pic.twitter.com/Oc4fC8XqVw
— The Siberian Times (@siberian_times) October 28, 2020
Šlo o 28 let staré letadlo s registrací RA-87757, na palubě bylo 140 cestujících. Třímotorový stroj zůstane zatím v Novosibirsku, o jeho budoucnosti není rozhodnuto. Ve stejném městě je už jedno z letadel Tu-154 součástí zdejšího muzea.
K vyřazení letadla došlo 52 let po prvním vzletu tohoto typu, komerční provoz začal v únoru 1972 v barvách Aeroflotu. V Rusku ještě několik těchto letadel létá pro armádu.
Tu-154 bylo nejrozšířenějším proudovým letadlem v Rusku. Dobře ho znají i cestující v tuzemsku: dlouho bylo součástí letky ČSA, stejně tak létal i pro českou vládu. Ke konci jeho provozu přispěly i velmi hlučné motory a vysoká spotřeba. V Česku lze Tu-154 vidět v Leteckém muzeum v Kunovicích, kde je bývalý vládní letoun vystaven.
Za celou dobu provozu došlo s tímto typem letadla ke 110 nehodám, při kterých zahynuly přes tři tisíce lidí. Mediálně nejznámější je pád letadla ve Smolensku s polskou státní delegací včetně prezidenta Lecha Kaczyńského. První nehoda letadla se stala v roce 1973 v Praze.