Praha otevřela novou Trojskou lávku. Má sklápěcí zábradlí i žluté světlo kvůli hmyzu a ptákům

Nová Trojská lávka. Foto: Praha.euNová Trojská lávka. Foto: Praha.eu

Nová lávka je širší a bezpečnější, projedou po ní v případě nouze i sanitky.

Necelé tři roky po zřícení mohou pěší či cyklisté mezi Císařským ostrovem a Trojou překonat Vltavu po nové lávce. Praha ji dnes odpoledne otevřela pro běžný provoz.

Nová spojnice mezi bude sloužit pro pěší, cyklisty a in-line bruslaře, v případě potřeby po ní mohou projet i vozidla Integrovaného záchranného systému. Celková cena stavby byla 150 milionů korun.

Lávka je modernější a bezpečnější. Díky šířce čtyři metry se na ni pohodlně vejdou chodci, cyklisti, bruslaři i rodiče s kočárkem,“ řekl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib. Nová lávka 256 metrů dlouhá s životností minimálně 100 let. Vzhledem k tomu, že se nachází v záplavové oblasti Císařského ostrova, bude možné její zábradlí při velké vodě sklopit, aby nebyla ve velkém proudu překážkou a zbytečně se tak nečeřila voda. V zábradlí je také zabudované teplé žluté světlo, aby nerušilo ptáky a hmyz.

Praha se v tiskové zprávě pochválila, že stavbu zvládla rychle. „Stavby podobného rozsahu trvají zpravidla od začátku soutěže zpracovatelů k hotové stavbě zhruba čtyři roky. Nám se tento proces podařilo o rok zkrátit, a to jsme museli získat změnu územního plánu, územní rozhodnutí, stavební povolení a vysoutěžit projektanta a zhotovitele. Samotná stavba netrvala ani rok, začali jsme ji v listopadu 2019,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Zřícení jako varování

Lávka prošla úspěšně zatěžkávacími zkouškami, kdy na ní bylo až 35 tun. Podle Scheinherra je na rozdíl od té původní je konstrukce navržená tak, aby nekorodovala. „Každý detail bude snadno kontrolovatelný, což byl problém té minulé. Pražané si zaslouží kvalitní mosty, o které se jejich politici budou starat,“ doplnil Scheinherr. Podle něj je zřícení lávky před třemi lety i varováním, že se má Praha lépe o mosty starat.

„V Technické správě komunikací jsme posílili kontrolu stavu mostů. Zajistil jsem šest miliard na jejich opravy. U těch v havarijním stavu byly zahájeny rekonstrukce a ve velkém jsme začali dělat diagnostické zkoušky včetně těch zatěžovacích. Jde například o Hlávkův, Palackého nebo Libeňský most,“ dodal Scheinherr.

Pád lávky v prosinci řeší už soud. Obžalovaní jsou projektant lávky Jiří Stráský a bývalé vedoucí oddělení mostů TSK Antonín Semecký.

Nová Trojská lávka. Foto: Praha.euNová Trojská lávka. Foto: Praha.euNová Trojská lávka. Foto: PIDTestování Trojské lávky. Foto: FB Adama Scheinherra
Tagy praha Praha 7 Praha 8 Technická správa komunikací Top Trojská lávka TSK Praha
53 komentářů