Do Olomouce dorazila poslední předělaná tramvaj T3 na řadu Vario
Jde o poslední vůz Vario, který vznikl proměnou z tramvaje T3. Olomouc za ně platí jen nepatrně méně než Ostrava za nové a větší tramvaje.
Flotilu Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) rozšířila další tramvaj Vario LFR. Dopravní podnik za ni zaplatil necelých dvacet milionů korun, dodavatelem byla společnost Pragoimex.
Vůz číslo 248 je posledním vozem z typové řady Vario nejen v Olomouci: Pragoimex na tento typ už nemá žádné objednávky. Jde o tramvaje, které se vyrábí v Krnově od roku 2004. Někdy mají dopravci smlouvu na jejich dodávku přímo s Aliancí TW Team (Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a VKV Praha), někdy přímo s Pragoimexem.
https://www.facebook.com/DopravniPodnikMestaOlomouce/posts/3294547893997707
Samotná tramvaj vyšla DPMO na 19,3 milionů korun, dalších pět milionů je na servis a náhradní díly, jak vyplývá z registru smluv. Dopravce za modernizaci desítek let staré tramvaje včetně servisu zaplatí téměř tolik jako Dopravní podnik Ostrava za nové tramvaje od Stadleru, které jsou plně nízkopodlažní a větší. Tramvaj Vario LFR vzniká výměnou vozové skříně za částečně nízkopodlažní a dodání nové elektrické výzbroje.
DPMO je jedním z městských dopravců, který preferuje při soutěžích na modernizaci tramvají či nákup nových metodu výběru po jednom či dvou kuse tramvají. Takový způsob spolehlivě odradí větší výrobce, protože se jim nevyplatí počítat nabídku na jednu či dvě tramvaje. Pragoimex a na něj napojené firmy tak mají v Olomouci dlouhodobě monopol na dodávku tramvají. Nakupování po jednom kusu pokračuje i letos, kdy DPMO uzavřel smlouvu na nákup tramvaje EVO1/O za více než 27 milionů korun. Jde o nejdražší sólo tramvaj v zemi.
Zkušenosti z jiných měst i zemí přitom ukazují, že tramvaje lze pořídit levněji. V Německu se například řada menších dopravních podniků spojila kvůli nákupu tramvají kvůli dosažení nižší ceny.
V Olomouci jezdí už 20 tramvají VarioLF, dalších 14 je ve verzi VarioLF+.