Do budějovické MHD se kvůli viru možná vrátí koženková sedadla
V Budějovicích se zřejmě chystá velký návrat koženky.
Dopravní podnik Českých Budějovic prodal v dubnu 80 500 jízdenek, meziročně o 73 procent méně. Za první pololetí skončil v provozním zisku sedm milionů Kč, proti loňsku o milion vyšším. Podnik přišel na jaře o část příjmů, ale protože MHD jezdila podle prázdninových řádů, ušetřila městská firma jiné náklady. Kvůli dezinfekci spjaté s koronavirem podnik zvažuje, že do vozů vrátí koženkové sedačky, jež se lépe čistí. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.
Všechny zaměstnance vybavil podnik rouškami, dezinfekcí či jednorázovými rukavicemi. Revizoři dělají bezkontaktní kontroly, jízdenky neberou do ruky. „Bezkontaktně jsou lidé odbavováni i v zákaznických centrech,“ uvedl náměstek primátora Viktor Lavička (ANO).
Dolejš chce kvůli lepší hygieně zdvojnásobit částku na úklid vozů. Ročně jsou to teď tři miliony Kč. Na jaře stouply tyto náklady o dva miliony. Firma pravidelně dezinfikuje dotykové plochy jako madla.
„Zvažujeme, že vrátíme do vozů koženkové sedačky, protože ty otřete. Je to asi nejsnazší cesta, jak udržet lepší hygienu. Když (normální) sedačku namočíte, bude tři dny schnout, a takovou kapacitu nemáme,“ řekl ředitel.
Odboráři a někteří řidiči podle něj tlačí na vedení podniku, aby stejně jako na jaře zakázal nástup a výstup předními dveřmi. Dolejš to zatím odmítá. „Stojíme před tím ochránit víc řidiče – a já si myslím, že je tím víc neochráníme, mají sklo – a znepříjemnit to cestujícím,“ řekl Dolejš. Zaměstnancům koupí podnik nanoroušky i respirátory za stovky tisíc Kč.
Kupónů se za duben prodalo 3 900, loni v dubnu 12 000 kusů. Jízdenek prodal podnik v březnu 160 000, v dubnu 80 500. Běžně se jich za měsíc prodá 300 000 kusů. Podnik měl na jaře výpadky příjmů 15 milionů Kč, ale díky prázdninovému provozu spojů, nižším cenám nafty i opatřením po personálním auditu, kdy firma zastavila nábor do některých pozic, ztráty vykryla. Letošní rok zakončí zřejmě v zisku před zdaněním 1,2 milionu.
V březnu přišel podnik o 30 procent cestujících, v dubnu o polovinu. „Úbytek byl masivní. Zajímavé je, že některé dopravní podniky se na čísla předchozího roku už nedostaly. Nám se to velmi rychle povedlo. České Budějovice do veřejné dopravy hodně investují, takže když skončil nouzový stav, skoro automaticky se nám lidé vrátili,“ řekl ředitel.
Loni podnik přepravil rekordních 67,4 milionu cestujících. Tržby z jízdného meziročně klesly asi o dva miliony na 117 milionů, zisk po zdanění klesl o necelé tři miliony na 10,2 milionu Kč.
Dopravní podnik zajišťuje přepravu v krajském městě a v 15 okolních obcích. Vozový park čítá 85 autobusů, 57 trolejbusů a 11 elektrobusů, které jezdí na 16 autobusových, osmi trolejbusových a třech elektrobusových linkách.
ČTK