Stát rozdělí 400 milionů korun za výpadek tržeb v rychlících během nouzového stavu
Dopravci jednají o kompenzací za výpadek tržeb i s jednotlivými kraji.
Čtveřice železničních dopravců získá od ministerstva dopravy v součtu zhruba 400 milionů korun, které mají kompenzovat výpadek tržeb ve vlacích dálkové dopravy objednávané státem. O podobném kroku jednají dopravci i s kraji.
Peníze získají České dráhy, RegioJet, Arriva vlaky a GW Train Regio, tedy dopravci provozující rychlíky v objednávce státu. Ministerstvo dopravy zatím nezveřejnilo, kolik který dopravce získá. Čeká na podpis všech dodatků ke smlouvám, které kompenzace budou řešit. „Obecně lze konstatovat, že celková hodnota úprav překročí 400 milionů korun,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Podle něj jsou u některých dopravců dodatky ještě předmětem závěrečného ekonomického posouzení. Ministerstvo dopravy má smlouvy na dálkovou dopravu v režimu netto, kdy jsou tržby rizikem dopravce. Stát ale vyhodnotil, že vyhlášení nouzového stavu bylo takovým zásahem do byznysu, jehož riziko nemohli vůbec dopravci kalkulovat.
Leo Express chce peníze i za komerční vlaky
Peníze požaduje také Leo Express, který žádné vlaky v závazku veřejné služby pro ministerstvo dopravy neprovozuje. „Podle našeho názoru se musí podpora týkat všech železničních dopravců a poskytovaných služeb bez rozdílu. Stejně tak bez rozdílu totiž pocítili dopady koronakrize a vládních opatření všichni dopravci. Pokud má přijít pomoc dopravcům, musí být plošná a férová a bez rozlišení režimu, ve kterém daný dopravce služby provozuje,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.
Ministerstvo požadavek soukromého dopravce odmítlo. „Ministerstvo dopravy i nadále bude rozlišovat, zda jde o provozování komerční dopravy (kde dopravce může kdykoli rozsah dopravy snížit či dopravu zcela zastavit), nebo zda jde o dopravu v objednávce státu nebo krajů. Pro oblast státní objednávky je s dopravci řešen zvláštní režim kompenzací za období krizového stavu,“ dodal Jemelka.
Podobně stát neřeší ani kompenzace dopravcům za provoz vlaků, které objednávají kraje. I v těchto případech už dopravci kraje oslovili, zatím ale nedošlo k dohodě. „Jednání se všemi dopravci jsou ve fázi vyčíslení oprávněných vícenákladů a projednávání vzájemné dohody na jejich kompenzaci formou dodatku smlouvy,“ řekl například mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. V případě krajů je ale část smluv v takzvaném režimu brutto, kdy riziko tržeb jde plně za kraji a dopravcům žádná škoda nevznikla.