Děti Země: Stát zastavil přípravu D52. Chtěli jsme poznat jejich argumenty, vysvětluje ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic podá v říjnu novou žádost o výjimku na úseku, kde běží spor už přes třináct let.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle Dětí Země zastavilo přípravy části dálnice D52 z Brna do Mikulova. Ministerstvo životního prostředí totiž na konci srpna zastavilo na základě žádosti ŘSD řízení o povolení výjimky ke škodlivému zásahu do biotopů 29 zvláště chráněných druhů živočichů v trase dálnice D52 z Pohořelic do Nové Vsi. Podle ŘSD ale příprava ve skutečnosti běží dál.
Děti Země považují postup ŘSD za překvapivý i proto, že povolovací proces na tomto úseku běží už třináct a půl roku. Zúčastněné spolky už třikrát dosáhly soudního zrušení výjimky, neboť podle nich ministerstvo rozhodovalo nezákonně.
„Krajský soud v Brně letos v červenci zrušil třetí pokus o povolení výjimky, takže jsme očekávali, že po více než třinácti letech probíhajícího řízení rozhodnou úřady konečně v souladu se zákonem. Je proto pro nás velkou záhadou, proč to investor nakonec vzdal a co tedy bude,“ kroutí hlavou předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala vysvětluje postup tím, že chtěli zjistit argumenty Dětí Země. „Jde o historické řízení. Rozhodli jsme se, že ho necháme doprocesovat, i když nemá žádný přímý dopad na aktuální přípravu dálnice D52,“ řekl Fiala. Podle něj mezitím došlo ke změně zákona. „Proces doběhl až do soudního přezkumu zejména proto, abychom poznaly argumenty nevládních organizací a názor soudu a mohli to využít při novém řízení a v jiných obdobných řízeních na D52,“ vysvětlil Fiala.
Soud zrušil třetí potvrzující rozhodnutí MŽP z března 2019 ze dvou důvodů. Jednak došlo k rozporu mezi výrokem rozhodnutí a jeho odůvodněním, přičemž ministerstvo stejnou chybu udělalo i v předchozím svém rozhodnutí z března 2017, které soud zrušil v únoru 2019.
Mezi žalobci v minulosti byly organizace Ekologický právní servis a Voda z Tetčic. Děti Země považují výsledek soudu za prohru ŘSD.
Nejblíže stavbě je obchvat Mikulova
ŘSD u dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici délky 23,1 km od vydání stanoviska EIA v květnu 2005 po patnácti letech přípravy získalo jen územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova délky téměř 3,9 km, jeho zákonnost od dubna 2020 řeší Krajský soud v Ostravě, který zkoumá i zákonnost Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a Územního plánu Mikulova. Rozsudek lze očekávat do konce roku.
Podle Fialy přípravy dál běží. V létě byla dokončena aktualizace DÚR pro tuto stavbu. „O novou výjimku, o kterou se vedl letitý spor, budeme žádat v říjnu letošního roku. Pochopitelně jako na celé D52 počítáme i nadále s pokračováním sporu. Investor tak rozhodně nerezignoval na pokračování přípravy jakékoliv části D52. Zpětvzetí této žádosti ani rozsudek přípravu dálnice D52 nekomplikuje a ani nezdržuje,“ dodal.
Podle něj je stavba D52 v úseku od nádrže Nové Mlýny ke státní hranici připravena prakticky ke stavebnímu povolení. „Bohužel jsme a budeme ve vleku souvisejících správních řízení a soudních sporů o podklady nebo vlastní rozhodnutí,“ tvrdí Fiala.
Nejdále v přípravě je stavba obchvatu Mikulova, kde bude ŘSD na podzim žádat o stavební povolení a v roce 2022 chce začít stavět. Kompletní přehled jednotlivých úseků a stavu příprav je na stránkách ŘSD.