Nákladní železniční dopravci musí do čtyř let vybavit přes pět set lokomotiv ETCS, volají po dotaci
Nemůžeme si dovolit přenést náklady na ETCS na zákazníky, říkají dopravci. Montáž zabezpečovače je často dražší, než je hodnota lokomotivy.
Tuzemští nákladní železniční dopravci musí během čtyř let vybavit minimálně 586 lokomotiv mobilní částí zabezpečovače ETCS pro provoz na hlavních koridorech. Zatím jich je vybaveno jen 78, montáž dalších 195 lokomotiv je zasmluvněna.
Vyplývá to z dat, která poskytlo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Od 1. ledna 2025 má na tuzemských koridorových tratích začít takzvaný výhradní provoz pod ETCS. Vlaky bez tohoto zabezpečovače na ně nebudou smět vyjet. „Pokud chce stát udržet a ještě zvýšit podíl přepraveného zboží na železnici, musí nám pomoci s financováním. Jde o náklady navíc, které dopravci nemohou přenést na zákazníka. Jinak by museli zdražit a zákazník by šel k silniční dopravě,“ vysvětlil výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
V absolutních částkách jde o velké sumy: cena za mobilní část u lokomotivy je aktuálně 10–15 milionů korun. V případě starších vozidel tak jde často o vyšší položku, než je účetní hodnota stroje. I proto se proti zavádění ETCS zejména mezi dopravci se staršími vozidly ozývá silná kritika.
Investice do ETCS přitom nebudou končit ani v roce 2025. Na další tratě, kde začne výhradní provoz v roce 2030, bude podle propočtů ŽESNAD.cz potřeba vybavit dalších 202 lokomotiv. Nákladní dopravci jsou v Česku první, kteří již ETCS v běžném provozu využívají, konkrétně Metrans Rail.
Další intenzivně připravují zkušební provoz, například ČD Cargo nebo Unipetrol Doprava či RCA.
Ministr dopravy Karel Havlíček nedávno slíbil desítky miliard korun do bezpečnější železnice. „Náš argument pro pomoc od státu je jednoduchý: ETCS je v podstatě přenesení návěstidel z tratě přímo na lokomotivy. Proto bude podporou nákupů mobilních jednotek tohoto zařízení od státu zajištěn spravedlivý přístup k jednotlivým módům dopravy a zároveň podpořena ekologická přeprava zboží,“ dodal Sládek.