Spor o let hasičů do Libanonu se Smartwings. Armáda stroj nenabídla včas, tvrdí

Boeing 737-800 společnosti Smartwings před odletem hasičů do Bejrútu. Foto: SmartwingsBoeing 737-800 společnosti Smartwings před odletem hasičů do Bejrútu. Foto: Smartwings

Hasiči hájí využití letadla soukromých aerolinek Smartwings k dopravě záchranného týmu do Libanonu, podle nich armáda nenabídla ve stanoveném čase

Hasiči hájí využití letadla soukromých aerolinek Smartwings k dopravě záchranného týmu do Libanonu, podle nich armáda nenabídla ve stanoveném čase žádnou techniku. Podle ministerstva obrany ale nepřišel od Hasičského záchranného sboru (HZS) oficiální požadavek na poskytnutí letadla, vojáci by ho přitom byli schopni připravit v řádu hodin. Kvůli využití letadla Smartwings místo armádního speciálu čelí na sociálních sítích kritice vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).

„HZS ČR požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou Armádu ČR (hovor proběhl 5. srpna v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby Armáda ČR žádnou leteckou techniku nenabídla. HZS ČR proto využil nasmlouvané kapacity soukromého dopravce,“ uvedli hasiči na Twitteru.

Zároveň upozornili na to, že využití soukromého letadla k dopravě záchranného týmu je standardní postup. „Podmínkou mezinárodní certifikace vyhledávacích týmů je mimo jiné i splnění velmi striktních časových limitů,“ uvedli hasiči.

O speciál jsme standardním způsobem požádáni nebyli. Ze strany HZS proběhla pouze telefonická konzultace, žádný následný oficiální písemný požadavek se specifikací množství osob a materiálu nepřišel. Pokud by bylo třeba, letecký speciál A-319 nebo CASA by byl po vyžádání připraven k odletu v řádu hodin,“ uvedl na dotaz ČTK mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Hamáček ve středu před odletem záchranného týmu do Libanonu uvedl, že zásadní pro poskytnutí účinné pomoci byla rychlost a že letadlům CASA by trval let příliš dlouho. Uvedl také, že do vládních airbusů by se nevešla technika záchranářů. Smartwings podle něj za vypravení letadla dostanou 1,5 milionu korun, až tři čtvrtiny částky podle něj může zpětně proplatit Evropská unie.

Kvůli využití letadel Smartwings čelí Hamáček kritice na sociálních sítích. Někteří jeho oponenti spojovali let s těmito aerolinkami s jejich dřívější neúspěšnou žádostí o mimořádnou vládní podporu kvůli epidemii koronaviru. Další kritizovali Hamáčka za to, že shazuje schopnosti českého vojenského letectva. Armáda se na Twitteru ohradila proti tvrzení, že nemá dostatečné přepravní kapacity.

Hamáček na výtky reagoval kritikou českých vojenských letadel, když podotkl, že „máme místo armádního dopravního letectva létající technické muzeum“. „Abych tu dnešní debatu ukončil, budeme velmi rádi, když armáda zajistí přepravu USAR týmu hasičů po skončení jeho nasazení zpět do ČR. Předem děkujeme,“ uvedl odpoledne.

ČTK

Tagy Hasičský záchranný sbor smartwings
136 komentářů