Emotivní loučení se 747. Piloti Qantas s jumbem před cestou na vrakoviště na obloze nakreslili logo s klokanem
Letecká společnost Qantas se definitivně rozloučila po téměř půlstoletí s Boeingem 747.
Éra Boeingu 747 u další letecké společnosti je u konce. Australská společnost Qantas dnes definitivně poslala do šrotu poslední letoun této řady a po 49 letech služby ukončila jejich provoz.
Po sérii tří rozlučkových letů pro cestující firma nejprve letounu registrace VH-OEJ uspořádala vodní slavobránu v Sydney, po které letadlo udělalo průlet na největším australským městem. Piloti pak začali ve vzdušném prostoru na východ od Austrálie kreslit logo Qantas v podobě klokana.
https://twitter.com/flightradar24/status/1285956443557048322?s=20
Letadlo míří nejprve do Los Angeles, odkud se přesune na letiště Victorville v Mohavské poušti. To je známo jako „hřbitov letadel“, většina strojů zde končí své roky provozu, aktuálně jsou zde ale i dočasně odstavená letadla Boeing 737 MAX některých amerických dopravců. Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com. Ve Victorville jsou uskladněny i Airbusy A380 v barvách Qantas, u nich dopravce doufá v návrat během dvou až tří let.
Konec Boeingu 747 u australské letecké společnosti sledovalo živě i několik australských televizních stanic. Pro občany nejmenšího kontinentu světa šlo o zásadní stroj, který pomohl zkrátit vzdálenost Austrálie a jiných částí světa a kterým do země putovaly stovky tisíc přistěhovalců.
Farewell @Qantas 747…pushing back and loading freight before takeoff pic.twitter.com/VYtSU92iQc
— Jamie Freed (@Jamie_Freed) July 22, 2020
Qantas převzal první letadlo 747 v srpnu 1971. „Šlo o letadlo, které zpřístupnilo létání milionům lidí,“ uvedl Qantas v tiskových materiálech. Qantas byl první z aerolinek, kdo horní patro obsadil luxusní byznys třídou.
Dopravce s ním zaznamenal několik rekordů: na jeho palubě v roce 1974 při speciálním evakuačním letu z Darwinu kvůli cyklonu Tracy letělo 674 lidí, výrazně více, než byla kapacita. Dopravce tehdy využil pro lidi i nákladový prostor. Letoun dlouho držel i rekord v nejdelším non-stop letu: s pár cestujícími letěl bez mezipřistání z Londýna do Sydney. „Šlo o letadlo, které bylo v době svého vzniku výrazně nadčasové. Posádky i technici ho milovali, stejně tak cestující. Bude nám hodně chybět,“ řekl šéf Qantas Alan Joyce.
Technický pokrok jumba nakonec dostihl. Dopravci dávají poslední roky přednost úspornějším, dvoumotorovým letadlům typu Boeing 787 nebo Airbus A350. Právě na dreamlinery na dálkových linkách Qantas přechází. Konec provozu letadel 747 oznámily minulý týden také British Airways, které byly jejich největším provozovatelem.
Qantas měl ve své historii celkem šest různých typů jumba, končí modelem 747-400ER vyrobeným v roce 2003. Celkem jich dopravce vystřídal 65. Poslední mělo původně skončit na konci letošního roku, pandemie koronaviru jejich konec uspíšila.
Kapitánkou posledního letu je Sharelle Quinn, která se stala první pilotkou v historii Qantas. S Boeingem 747 létala 36 let.