Další zdržení modernizace D1. Děti Země podaly nové rozklady
Děti Země podaly další dva rozklady proti stavebním povolením pro úseky modernizace dálniceD1. Vzhledem k době, jakou úředníci stížnosti posuzují,
Děti Země podaly další dva rozklady proti stavebním povolením pro úseky modernizace dálniceD1. Vzhledem k době, jakou úředníci stížnosti posuzují, tak reálně hrozí oddálení začátku stavby i o několik let.
Rozklady se týkají úseku 16 Velký Beranov – Měřín a úseku 23 Devět Křížů – Ostrovačice. Tento rozklad ještě ministerstvo na své stránce nezveřejnilo.
Pro řidiče znamená postup Dětí Země a ministerstva dopravy téměř jistotu, že modernizace D1 neskončí v roce 2020, jak původně plánovalo. V jednom z ministerských dokumentů už podle zjištění České televize je rok 2021.
Děti Země napadají modernizaci D1 u většiny úseků v podstatě stejným způsobem. Mají připomínky k takzvaným závazným stanoviskům, na základě kterých získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavební povolení.
„V rozkladech například žádáme, aby se na tělese dálnice sázely jen místně původní druhy rostlin a aby protihlukové stěny byly z materiálu, který budou ptáci dobře vidět, a navíc byly osázeny popínavými rostlinami. Současně navrhujeme upřesnit podmínky u více než třicítky závazných stanovisek, aby lépe chránily veřejné zájmy a byly přesnější,“ vysvětluje obsah obou rozkladů předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něj je výjimečný rozklad proti úsek proti úseku u Velkého Beranova, kde připomínkují více než 20 závazných stanovisek. Ty se týkají ochrany před hlukem či ochrany lesa.
Podle zákona by se mělo o rozkladu rozhodnout asi do 4 měsíců. To se ale rozhodně neděje: na ministerstvu stále leží rozklad z prosince 2015 týkající se úseku 11 u Koberovic.
„Evidujeme již vydání dvanácti pravomocných stavebních povolení z celkových jednadvaceti. Děti Země se zatím účastní jedenácti stavebních řízení, v nichž ověřují dodržování zákona a hájí veřejné zájmy. V deseti řízeních podaly rozklady, v nichž hlavně navrhují doplnění nebo zpřesnění podmínek závazných stanovisek na ochranu přírody a krajiny, lesa, vod nebo veřejného zdraví,“ dodal Patrik.
Ten napadá i způsob modernizace. Podle něj by bylo levnější použít metodu fragmentace a frézování povrchu. Aktuálně je tak kvůli rozkladu nedokončeno pět stavebních řízení.