Letem Českem: Pardubické muzeum Jana Kašpara vrací návštěvníky k počátkům letectví
Deník Zdopravy.cz pokračuje v seriálu Letem Českem, vr kterém vás Vlastimil Kučera zavede do různých leteckých muzeí v Česku. Pro
Deník Zdopravy.cz pokračuje v seriálu Letem Českem, vr kterém vás Vlastimil Kučera zavede do různých leteckých muzeí v Česku.
Pro ty mladší – město, odkud se létá na prázdniny. Pro starší – vzpomínka na leteckou základnu, na které sloužily stroje se znakem bílého koně na modrém pozadí. Pardubice. Místo začátků nejen českého, ale i evropského letectví.
Jsme v původním, dřevěném hangáru z meziválečného období. V muzeu Ing. Jana Kašpara. „Tady je prostě cítit historie letadel,“ říká Martin Kindernay, jeden ze zakladatelů muzejního spolku Aeropark.
I když tradiční hangár vypadá na první pohled malý, vnitřní expozice ohromí. Má totiž jednu zvláštnost. Mezi exponáty jsou plně fungující, historizující stroje. Repliky skutečných letadel byly postaveny na základě původní dokumentace a jsou v nich dokonce i originální díly. „Stroje jsou jen minimálně upraveny. A to tak, aby splňovaly pravidla bezpečnosti současného letectví. Na leteckých show po celé Evropě jsou na nebi stále velmi žádané. A piloti s nimi tedy startují před davy fanoušků,“ vysvětluje Martin Kindernay.
Vidět tyto stroje ve vzduchu, i když jen na televizní obrazovce, je opravdu neskutečný zážitek. V tu chvíli si uvědomíte nadšení lidí, kteří je postavili a dostali do vzduchu. Doslova tu vibruje odvaha, entuziasmus a chladné nervy prvních průkopníků letectví u nás i ve světě.
V muzeu proto nemůže chybět duplikát letadla Jana Kašpara – Blériot XI. Originál tohoto stroje letěl v roce 1911 z Pardubic do Chuchle u Prahy. Kašpar tehdy letěl zcela bez navigace, řídil se jen železniční tratí a řekou. Cesta mu trvala zhruba hodinu a půl. Za tu dobu zdolal vzdálenost 121 kilometrů. Replika letadla se pak vydala na cestu po sto letech znovu.
Je tu ale i další letecká legenda. Replika stroje amerických bratří – Wright 116, která byla postavena ke stoletému výročí prvního vzletu tohoto stroje. Je tu i zmenšená kopie německého letadla z „Velké války“ a to DFW C. V. Děti jistě uvítají, že muzeum nabízí možnost sednout si a nechat se vyfotit z pozice zadního střelce dvoumístného stroje. Tento létající artefakt se dokonce dostal i na stříbrná plátna kin.
Když padla zmínka o „Velké válce“, čili 1. světové válce, u opravdu precizně zrestaurovaného stropu dřevěného hangáru nesmíte minout repliku pozorovacího balonu Rakousko–Uherského mocnářství vzor 17. A pro fandy strojů z druhé světové války tu je exponát, který má i v Pardubicích svou minulost – trup amerického bombardéru Boeing B–17.
Ale ani to není zdaleka vše. Fotografie, modely letadel, drobné artefakty leteckého provozu od začátků letectví přes původní uniformy až po samotné vybavení letadel.
Strach, že byste některé z důležitých exponátů minuli, mít nemusíte. Pokud budete chtít, provedou vás členové spolku a poskytnou takový výklad, že se vám nebude chtít ani odejít.
Nebo si sednete do jednoho ze dvou leteckých simulátorů s možností pilotovat hned několik typů letadel. A hlavně! Budete při tom sedět v originálních leteckých sedačkách. A nebo si dáte jen tak něco dobrého. „Vstupní prostory právě procházejí stavební úpravou. Bude to ale stát rozhodně za to,“ říká Martin Kindernay. Odpočívat se tu totiž bude s kávou či čajem přímo v letadle… ale to bych prozrazoval moc.
Praktické rady na cestu:
Návštěvu je vhodné naplánovat a zarezervovat online na stránkách muzea.
Pražská 179, Pardubice, směr Letiště
Parkování před muzeem je bez problémů.
Vlastimil Kučera