Podepsáno: Režijky se překlápí v benefit, možná zamíří i do vlaků soukromníků
Ministerstvo dopravy a železniční odbory dnes odpoledne završily měsíce jednání podpisem memoranda o budoucnosti režijního jízdného ve vlacích. Osud historické
Ministerstvo dopravy a železniční odbory dnes odpoledne završily měsíce jednání podpisem memoranda o budoucnosti režijního jízdného ve vlacích. Osud historické výhody železničářů ležel na srdci především odborářům. Dohoda má dvě základní části: jedna řeší platby majitelů za režijky, druhá jízdy v komerčních vlacích Českých drah a vlacích, které státní dopravce v budoucnu vyhraje v soutěžích.
„Dospěli jsme k řešení, které neklade dodatečné nároky na České dráhy a jejich podnikání na trhu,“ uvedl náměstek ministra Tomáš Čoček. Právě druhá část dohody je důležitá pro strategické plány ministerstva. To chce rozjet tendry na dotované vlaky; dosud je přitom shazoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže právě kvůli režijkám. Ty podle úřadu, ministerstva i vedení ČD znevýhodňovaly národního dopravce v soutěžích, neboť jiní dopravci povinnost vozit železničáře zdarma nemají.
Dohodnuté řešení spočívá v tom, že režijky ve zmíněných vlacích se stanou zaměstnaneckým benefitem. K základní režijce garantované státem tak Správa železniční dopravní cesty a drážní dceřiné firmy dokoupí u Českých drah jakýsi komerční kupon, který zaměstnancům umožní využívat i pendolina a další komerční vlaky plus vlaky vysoutěžené. „Pro zaměstnance se tím fakticky nic nemění, rozsah jejich výhody zůstane zachová. Změní se jen způsob, jak k tomu dospějeme,“ řekl předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý.
Aktivních uživatelů režijek je dnes zhruba 110 tisíc. Jde nejen o zaměstnance firem na dráze, ale i jejich rodinné příslušníky a důchodce. Důležité především je, kolik za své režijkáře zaplatí Správa železniční dopravní cesty, v ostatních případech totiž fakticky půjde o přelévání peněz v rámci skupiny České dráhy. Podle personálního ředitele SŽDC Pavla Kouckého zatím čísla nejsou upřesněna.
V kuloárech ministerstva dnes nicméně padla částka 700 korun na jednoho režijkáře. Při počtu 17 tisíc zaměstnanců SŽDC by to znamenalo náklad zhruba 12 milionů. Ne všichni zaměstnanci ale mají režijku, na druhou stranu jiní ji využívají i pro rodinné příslušníky. Komerční kupon zároveň nedostane automaticky každý, nýbrž jen ten, kdo si o něj požádá. Bude jej muset zřejmě také zdanit. „Budeme dělat průzkum, ne všichni naši zaměstnanci využívají komerční vlaky,“ uvedl Koucký. Zároveň připustil, že by SŽDC stejný příplatek mohla nabídnout i soukromým dopravcům. Ti by ale nejdříve museli uznat samotnou základní režijku.
Memorandum je uzavřeno na dva roky, podle Čočka ale udává podobu režijek i na další léta. Lze přitom předpokládat, že s postupujícími soutěžemi a nástupem vítězů tendrů na koleje, bude komerční část režijky placená zaměstnavatelem nabývat převahu nad státem garantovanou základní režijkou pro dotované vlaky. V roce 2033 by dle plánů ministerstva měli na kolejích jezdit už pouze dopravci vzešlí ze soutěží, čímž by historická režijka zanikla a zůstal by pouze benefit. A jeho osud by byl v rukou firmy. Vedení SŽDC ani Českých drah přitom své podpisy pod memorandum nepřipojily, zavázaly se ale nový model dodržovat a překlopit jej do svých interních dokumentů. Pokud jde o ceny, zaplatí za ně zaměstnanci příští dva roky každoročně o stovku více než dnes, tedy 1100 korun.