Vídeň objevuje rekuperaci elektřiny v metru, Praha jí využívá deset let
Vídeňský dopravní podnik (Wiener Linien) se rozhodl po pilotním projektu z roku 2018 rozšířit možnost rekuperace elektrické energie na druhou
Vídeňský dopravní podnik (Wiener Linien) se rozhodl po pilotním projektu z roku 2018 rozšířit možnost rekuperace elektrické energie na druhou linku metra. Pilotní projekt byl zahájen před dvěma lety na lince U2, nově se spořící zařízení rozšiřuje i na linku U1. Podnik to oznámil v tiskové zprávě.
„Čím více energie dokážeme zrecyklovat, tím méně jí musíme nově vyrobit. To nám ušetří emise CO2 a prospívá našemu městu, které má ambici stát se vzorovým městem v problematice životního prostředí,“ uvedla vídeňská radní Ulli Sima. Město se rozhodlo pro rozšíření rekuperace energie, která vzniká při brzdění vlaků, na základě pozitivních zkušeností z pilotní fáze.
Podle propočtů Wiener Linien by obě zařízení měla díky brzdění soupravy metra ročně vyrobit až 3 GWh elektřiny. To odpovídá spotřebě elektřiny asi 720 domácností a úspoře 400 tun CO2. Když souprava metra brzdí, vzniká energie, která je nejčastěji využita k pohonu dalších souprav. Pokud takovýto převod energie není možný, protože žádná souprava zrovna ze stanice metra neodjíždí, využívá se přebytečná energie například na pohon eskalátorů, osvětlení či na provoz výtahů.
V budoucnosti plánuje vídeňský dopravní podnik instalaci dalších čtyř zařízení, která by využívala brzdnou energii. Vedle nového zařízení na lince U1, plánuje Vídeň další zařízení i na lince U4, a to příští rok.
„Stále hledáme další opatření, abychom pomohli životnímu prostředí. Od ledna 2020 proto využíváme pouze bezemisní elektřinu, která pochází jen z rakouských obnovitelných zdrojů,“ doplnil ředitel Wiener Linien Günter Steinbauer.
Pro pražský dopravní podnik (DPP) je rekuperace samozřejmostí už deset let. „Rekuperace brzdné energie je u všech souprav pražského metra běžnou realitou na všech třech linkách už od roku 2010,“ uvedl zástupce podniku Daniel Šabík. Zavedení rekuperace souviselo s obnovou vozového parku. Rekuperovat brzdnou energie umějí rekonstruované soupravy 81-71M i nově vyrobené soupravy M1. „Rekuperace brzdné energie do stejnosměrné napájecí sítě metra (750V DC) byla jednou ze základních podmínek, které DPP začlenil již v první polovině 90. let do technických požadavků na dodávku jak nových souprav, tak i na provedení rekonstrukce starých sovětských vozů typu 81-71,“ doplnil Šabík.
Podle něj tak DPP výrazně šetří trakční energií. Měrná spotřeba sovětských souprav typu 81-71 činila před rekonstrukcí zhruba 2,75 kWh/vozokilometr, měrná spotřeba souprav 81-71M po modernizaci se dnes pohybuje na úrovni cca 2,1 kWh/vozokilometr. „Díky modernizaci a zavedení rekuperace jsme snížili spotřebu trakční energie o téměř čtvrtinu,“ říká Šabík. U souprav M1 pak dosahuje spotřeba trakční energie ještě nižší hodnoty, je zhruba na úrovni 1,73 kWh/vozokilometr. „V konečném důsledku ve stejnosměrné napájecí síti pražského metra využije DPP zhruba 80 procent rekuperované elektrické energie,“ doplnil Šabík.
Vídeňské metro má zatím celkem pět tras (U1 – U4, U6); jejich délka činí v součtu přes 80 kilometrů. Síť pražského metra se třemi trasami je o necelých dvacet kilometrů kratší.