Jednotný tarif bude mít svoji slevovou variantu, která bude obdobou IN25. Pilotní provoz začne o pár týdnů později
Ministerstvo dopravy chce zatraktivnit cestování s chystaným jednotným tarifem o nový věrnostní systém, který za roční poplatek 530 korun umožní
Ministerstvo dopravy chce zatraktivnit cestování s chystaným jednotným tarifem o nový věrnostní systém, který za roční poplatek 530 korun umožní nákup jízdenky o čtvrtinu levněji. Kvůli zapracování do smluv o několik týdnů posune plánovaný pilotní provoz celého Systému jednotného tarifu, který měl začít v pondělí.
Věrnostní systém zatím s pracovním názvem SJT 25 Ministerstvo dopravy navrhuje ve dvou verzích: za 220 korun na 90 dní a za 530 korun na rok. Měl by fungovat prakticky stejně, jako IN25 u Českých drah, jízdenku automaticky zlevní o čtvrtinu. Součástí tarifu budou i síťová jízdenky v různé délce platnosti od týdne až po rok nebo traťové jízdenky.
Podle náměstka ministra dopravy Ladislava Němce míří SJT 25 hlavně na cestující, kteří nejezdí každý den, ale ani málo. Ministerstvo tak reaguje i na připomínky, že státní tarif, který je v podstatě cenově kopií kilometrického tarifu Českých drah, není cenově tak atraktivní, jako některé nabídky samotných dopravců. „Jsme si vědomi toho, že velká část jízdenek se na železnici prodává levněji a ne podle kilometrického tarifu. Vytváříme však systém ucelených přepravních smluv, kdy doprava na určité trase může být provedena různými dopravci, s rozdílnou kvalitou nabízených služeb. Z logiky věci pak je flexibilní tarif dražší než cenové nabídky dopravců na konkrétní spoje. Do již nastavených cen SJT nezasahujeme, jenom rozšiřujeme nabídku pro pravidelnější cestující,“ řekl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec.
Dopravci podle něj k věrnostnímu systému nemají zásadní připomínky, stejně tak kraje. Jedinou výjimkou je Jihomoravský kraj, který má obavy, že cestující budou raději jezdit v rámci kraje na státní tarif a přijdou tak o část příjmů. „Vzhledem k tomu, že z necelé třetiny financujeme provoz krajem objednávaných vlaků, věříme, že k dohodě na akceptaci tarifních nabídek dospějeme“ dodal Němec.
Nový věrnostní systém bude platit až od prosince, kdy začne ostrý provoz jednotného tarifu ve všech vlacích v závazku veřejné služby v zemi. Dopravci budou přístupové smlouvy podepisovat v příštích dnech. I proto dojde k posunu startu testovacího provozu, ten měl začít v pondělí. „Chceme mít smlouvy kompletní i se zapracovaným věrnostním programem, abychom nemuseli během testování dělat další dodatky,“ vysvětlil Jan Paroubek, pověřený ředitel Cendisu, který systém připravuje. Nový termín pro pilotní provoz není zatím stanoven, Cendis a ministerstvo by rád zahájili testování se změnou jízdního řádu 14. června. „Jsme rádi, že se dopravci k tomuto pilotnímu provozu připojí. Je to dobrovolná aktivita, není nijak smluvně zakotvená, ale všichni si uvědomují složitost celého systému a vítají možnost vše vyzkoušet v reálném provozu,“ dodává Paroubek.
Systém jednotného tarifu umožní jízdu v určitém úseku s libovolným dopravcem za stejnou cenu, podobně jako například v krajských integrovaných systémech. Cendis pro testování systému, který má začít v ostrém provozu v prosinci letošního roku, vybral tratě Česká Lípa – Rumburk a Plzeň – Most.
Jde o tratě, kde jezdí více dopravců. V případě vlaků mezi Českou Lípou a Rumburkem České dráhy a Arriva, mezi Plzní a Mostem České dráhy, GW Train Regio, RegioJet ÚK a Die Länderbahn CZ.
Cendis chce testování využít pro vychytání případných chyb. Podle Václava Henzla z Cendisu budou mít dopravci systém v první fázi v přenosných pokladnách i ve svých prodejních systémech. Během léta by mělo dojít ke spuštění e-shopu a prodeje přes mobilní aplikaci.
Systém jednotného tarifu bude od poloviny prosince se změnou jízdního řádu povinný pro všechny dopravce na spojích v závazku veřejné služby, u komerčních spojů bude záležet pouze na nich, zda se k němu připojí či ne.