Oprava Slovenské strely se blíží ke konci, v pondělí se vrátí unikátní vůz na koleje kvůli lakování
Po necelých dvou letech od zahájení opravy motorový vůz M 290.002 „Slovenská strela“ se objeví opět na kolejích. Zatím ale
Po necelých dvou letech od zahájení opravy motorový vůz M 290.002 „Slovenská strela“ se objeví opět na kolejích. Zatím ale ještě nedokončený: čeká ho cesta do lakovny. Oprava nabrala mírné zpoždění, hotovo by mělo být v říjnu.
V pondělí se kolem 14. hodiny vydá vůz z areálu ČMŽO-elektronika v Hranicích na Moravě do areálu mateřské firmy ČMŽO v Přerově, kde bude v nové moderní lakovně opatřen finálním nátěrem. „Unikátnost přepravy spočívá v tom, že pod vůz byly zavázány původní zrestaurované podvozky a do Přerova tak bude přepravován po vlastních kolech. Po šedesáti letech se tak Slovenská strela vrací na naše koleje, byť zatím ještě nemůže jet vlastní silou,“ řekl projektový manažer ČMŽO-elektronika Andrej Baliga. Pokud by v pondělí silně pršelo, k přesunu dojde o den později.
K rozsáhlé rekonstrukci do původní podoby se rozhodl majitel vozidla, společnost Tatra Trucks. Podle Jiřího Střechy, který na opravu dohlíží, je hotovo zhruba 80 % všech prací. „Došlo ke zpoždění kvůli pandemii koronaviru, kdy dočasně vypadli někteří dodavatelé. Do října by mělo být ale hotovo,“ řekl Střecha.
Vůz má již funkční motory, ale do Přerova bude ještě tažen lokomotivou. Podvozek není ještě s motory propojen kabeláží, k tomu dojde po návratu z lakovny.
Samotné lakování potrvá tři týdny. Restaurátoři museli najít správný odstín, v jakém motorový vůz původně jezdil. V materiálech k vozu je uvedena „jasně zářivá višňová červeň“. Tento odstín našli v archivech Tatry v originálním vzorníku. Podvozky budou šedé, střecha v barvě starého zlata.
Velká část interiéru je replikou původního vybavení, část bude ale původní. Motorový vůz je Národní kulturní památkou.
Motorové vozy M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos. Dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, při zkouškách dosáhl až 148 km/h.
Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.
Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatry. Vůz bude vystaven v nově budovaném depozitáři. Více o samotné opravě a návratu vozidla si můžete přečíst ve velkém rozhovoru s Jiřím Střechou.