České dráhy řeší další nové lokomotivy. Kvůli rychlejším tratím, napájení i stáří
Po pronájmu deseti lokomotiv Siemens Vectron se České dráhy zabývají pořízením až dvaceti dalších nových elektrických lokomotiv pro rychlost do
Po pronájmu deseti lokomotiv Siemens Vectron se České dráhy zabývají pořízením až dvaceti dalších nových elektrických lokomotiv pro rychlost do 200 kilometrů v hodině. Důvodem je vylepšení české železniční sítě, připravovaná změna napájení i stárnoucí lokomotivní park.
Přípravy potvrdil člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. „Ukazuje se, že budeme potřebovat do roku 2020 zhruba dalších patnáct turnusových lokomotiv, celkem tedy zhruba 20 kusů,“ řekl Štěpán. Firma zatím připravuje podklady, které pak má schvalovat představenstvo, dozorčí rada a také řídící výbor společnosti.
„Mělo by jít o vícesystémové lokomotivy s rychlostí až 200 kilometrů v hodině, které budou využité hlavně ve vnitrostátním provozu na koridorech modernizovaných na rychlost 160 km/h. S ohledem k životnosti lokomotiv 30 až 40 let ale musíme počítat i s parametry pro chystané tratě s rychlostí 200 km/h,“ upřesnil požadavky na nové stroje a jejich využití Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek.
Například příští rok, až se otevře ejpovický tunel na trati Praha – Plzeň, půjde v něm jezdit už jako na prvním úseku dvoustovkou. Současně má začít další modernizace koridoru do Českých Budějovic, zejména výstavba trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi. „Jsou to plány, které vychází z debat se SŽDC o tom, jak se bude měnit česká železniční síť,“ dodal Štěpán.
Jde ale i o jiný důvod: SŽDC chystá postupně přechod na střídavý proud v celé české železniční síti a České dráhy nemají dostatek vícesystémových lokomotiv, které by umožňovaly jízdy pod různými napájecími soustavami. Navíc řada elektrických lokomotiv už silně zastarala. Jeden ze základů dálkové dopravy Českých drah, lokomotivy řady 151, příští rok oslaví už 40 let v provozu.
České dráhy zatím naposledy nakupovaly lokomotivy řady 380 ze Škody Plzeň. Nákup skončil prohranou arbitráží a staly se z nich kvůli pokutě přes miliardu korun nejdražší lokomotivy na světě. Poslední lokomotivy si České dráhy pronajaly u společnosti ELL, jde o deset strojů Siemens Vectron
České dráhy mají aktuálně ve stavu 1536 vozidel všech trakcí. Vícesystémových lokomotiv je 111, po převzetí všech vectronů se ještě zvýší.