Havlíček pro LN: Úvěr pro Smartwings 1,5 miliardy, dráhy začaly zkoumat kondici Leo Expressu
Ministr dopravy Karel Havlíček se v rozhovoru pro Lidové noviny vyjádřil k potížím některých dopravních firem. Podle něj je majetkový
Ministr dopravy Karel Havlíček se v rozhovoru pro Lidové noviny vyjádřil k potížím některých dopravních firem. Podle něj je majetkový vstup státu do Českých aerolinií „až ta poslední možnost“, ale zároveň by to bylo lepší než se dívat, jak je někdo kupuje v konkurzu.
Majetkový vstup by byl podle ministra náročný i proto, že mateřská skupina Smartwings má jako spoluvlastníka čínskou firmu CITIC; s ní ministerstvo není v kontaktu. Jako jednodušší proto ministr vidí státní garanci či úvěr pro Smartwings. Jeho výši odhadl na 1,5 miliardy korun.
„Co země, to nějaký podpůrný program pro aerolinky, ať je vlastní ten či onen. Je tedy logické, že bychom se nad tímto požadavkem neměli pohoršovat,“ uvedl ministr. Zároveň připojil názor, že skutečnost, že ČSA dnes nejsou státní, není dobře. „Myslím, že v minulosti došlo k chybě a ty vlády, které ji způsobily, nechť přemýšlí nad tím, co se událo špatně. Podobně jako České dráhy zůstaly státní, mělo to tak být i u ČSA. Máme dnes státní pivovar Budvar, a nemáme státní aerolinie,“ řekl Havlíček.
Také České dráhy podle Havlíčka přicházejí měsíčně o stovky milionů korun a účetní ztráta ke konci roku se odhaduje na 2,5 miliardy. Přesto jde podle ministra o „robustní“ firmu, která má hotovost na několik měsíců dopředu a státní pomoc zatím nepotřebuje.
„Tím, že ČD mají hotovost, není nezbytné je sanovat. Pro ně je důležité, aby se nastartovaly do běžného režimu. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet přes prázdniny. Každopádně ČD jsou naprosto zásadní firma a budeme vždycky připraveni být nápomocní,“ doplnil Havlíček s tím, že si ČD vzal „hodně pod kontrolu“.
Vyjádřil se i k možnému ovládnutí Leo Expressu Českými drahami. Podle něj vyzval Leo Express dráhy k jednání už na začátku krize, aktuálně začíná proces due diligence (podrobné zkoumání finanční kondice společnosti, pozn. red.). „ČD nejsou v této situaci predátorem. Když jeden z hlavních hráčů na trhu přijde s tím, že má určitý problém, musí jednat. Leo Express je z mého pohledu seriózní rodinná firma, s níž musíme jednat maximálně korektně,“ řekl Havlíček. Dráhy se prý musejí samy rozhodnout, zda by pro ně byla akvizice přínosem.
Řeč přišla i na státní podnik Řízení letového provozu. „ŘLP na tom není špatně, je to vyspělá společnost. Nicméně připravujeme pro ni z rozpočtu ministerstva dopravy účelovou dotaci ve výši 500 milionů korun,“ sdělil ministr s tím, že propouštění v podniku nepřipadá v úvahu.