Česko lobbuje s dalšími zeměmi, aby aerolinky nemusely vracet peníze za zrušené lety
Česká republika se připojila k jedenácti dalším členským zemím, které žádají Evropskou komisi o zmírnění nařízení o právech cestujících v
Česká republika se připojila k jedenácti dalším členským zemím, které žádají Evropskou komisi o zmírnění nařízení o právech cestujících v letecké dopravě. Změna by výrazně pomohla i Českým aeroliniím a Smartwings. Vyjádření českého ministerstva dopravy zjišťujeme.
Dvanáct evropských zemí chce dočasně vypustit povinnost vracet cestujícím peníze za zrušené letenky. Podle signatářů výzvy by stačilo, kdyby aerolinky vystavily klientům vouchery, které by umožnily vyčerpat vrácené peníze jindy. Tento způsob tlačí už nyní například oba tuzemští dopravci: získat z nich peníze zpět jinak než voucherem nebo rezervací na jiný termín je prakticky nemožné a firma tuto možnost ani na stránkách nenabízí.
O společném dopisu informoval například Forbes či Irish Independent. „Věříme, že taková změna je možná a akceptovatelná i zákazníky,“ uvádí se v dopise. Pro zákazníky ale voucher znamená jednu zásadní nejistotu: nemá jistotu, že třeba za rok bude aerolinka ještě existovat. Signatáři dopisu věří, že právě tento krok krachy oddálí. Aerolinkám vyschly příjmy prakticky na nulu, výdaje jim ale zůstaly.
Evropská komise na počátku dubna opakovaně upozornila, že platí výklad nařízení číslo 261, podle kterého má zákazník nárok i na vrácení peněz. K tomu se ale dopravci často nemají, odvolávají se i na složitější administrativu. Velcí dopravci typu Ryanair či KLM upozornily cestující, že proces zabere několik měsíců. Redakce Zdopravy.cz požádala už na počátku týdne Smartwings o vyjádření, proč nenabízí možnost vrácení peněz, aerolinky ale dosud neodpověděly.
Kromě České republiky je pod výzvou podepsána Belgie, Bulharsko, Kypr, Francie, Irsko, Řecko. Lotyšsko, Malta, Polsko, Portugalsko a Nizozemsko.
Eurokomisařka Věra Jourová dnes naznačila, že na základě tlaku národních vlád je Evropská komise schopna změnit názor. „Je to velmi citlivé téma, o kterém se povede určitě velmi důkladná diskuze,“ uvedla Jourová. Podle ní je potřeba najít řešení, které vyváží ochranu práva spotřebitelů a problém s cash flow aerolinek.