Skupina 2000 nadšenců letectví vyzvala českou vládu k pomoci aerolinkám

Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Téměř 2000 nadšenců z řad pracovníků v letecké dopravě a fanoušků letectví se seskupilo do facebookové skupiny s cílem udržení

Téměř 2000 nadšenců z řad pracovníků v letecké dopravě a fanoušků letectví se seskupilo do facebookové skupiny s cílem udržení českého leteckého dopravce. Skupina zároveň v dopise, který je uveřejněn na stránce Chceme českou aerolinku, vyzvala k řešení situace premiéra Andreje Babiše (ANO). Zástupci vlády už avizovali možnost případného odkupu ČSA. Opozice to však kritizovala, stát by podle ní měl šetřit na důležitější priority. Podle analytiků by odkup mohl aerolinky zachránit, pro stát by však byl nevýnosný.

Hlavním cílem skupiny je podle jejího popisu zachování domácí aerolinky bez ohledu na to, zda jde o Smartwings nebo ČSA. „Chceme zachování pracovních míst pro české piloty, letušky, pozemní personál a studenty letectví. Chceme na palubách i dál slyšet češtinu,“ uvádí skupina. Její členy jsou podle dopisu současní i bývalí piloti, stevardi a letušky, letečtí mechanici, dispečeři, navigátoři a také nadšenci do letectví, studenti a cestovatelé.

Stát by podle skupiny měl provést kroky, které by pomohly udržet některou z tuzemských aerolinek, a to ať už kapitálovým vstupem do některé ze společností nebo formou půjčky či převzetí záruk za její komerční aktivity. Skupina poukazuje přitom na intervence, které chystají některé další evropské státy vůči národním aerolinkám. „Letectví má v Česku stoletou tradici a nechceme, aby kvůli viru skončila,“ uvedla skupina v dopise adresovaném premiérovi.

Skupina připomíná, že čeští dopravci zaměstnávají přes 2000 pracovníků a zároveň jsou na nich závislí další tisíce zaměstnanců partnerských a dodavatelských firem a studentů. Upozorňuje také na miliardy korun, které společnosti v uplynulých letech odvedly státu na daních. V živé paměti jsou přitom stále miliardy korun, které stát musel v minulých letech nalít do krachujících ČSA, aby je ještě jako státní společnost vůbec zachránila.

Letečtí dopravci mají nyní problémy kvůli koronavirové krizi a rušení letů. Pomoc státu leteckým společnostem už dříve avizoval i Babiš nebo ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Podobné úvahy ovšem kritizovali zástupci pravicové opozice. Podle místopředsedy poslaneckého klubu ODS Jana Skopečka byly také dřívější podobné krize zneužity k tomu, že stát v ekonomice posílil více, než bylo zdrávo. Šéf poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek pak na začátku dubna uvedl, že stát by měl šetřit na důležitější priority a pomoc malým a středním podnikům. Podle analytiků, které oslovila ČTK, by tím stát získal dohled nad strategicky důležitou částí dopravy, zároveň by tím mohl i firmu zachránit, výnosný nákup by to však byl jen stěží. Mělo by tak podle nich jít spíš o krajní řešení. Problém by navíc mohl nastat s oceněním společnosti.

ČTK

Tagy ČSA smartwings vláda
59 komentářů