Majitel Seznamu zapojil svoji Electru do přepravy zdravotnického materiálu, letěla s maskami do Brna
Stříbrný historický letoun Lockheed Electra 10A s nákladem masek pro zdravotníky dnes ráno odletěl z letiště Točná u Prahy, masky
Stříbrný historický letoun Lockheed Electra 10A s nákladem masek pro zdravotníky dnes ráno odletěl z letiště Točná u Prahy, masky jsou určeny pro Fakultní nemocnici v Brně. Letoun, který patřil podnikateli Janu Antonínovi Baťovi, měl na palubě tři stovky celoobličejových masek s nejvyšší ochranou FFP3. Pro zdravotníky je vyrábí České vysoké učení technické (ČVUT) s iniciativou COVID19CZ a dobrovolníky z farnosti Bubeneč.
Základem pomůcek je maska na šnorchlování. „Vyrobili jsme už téměř 13.000 improvizovaných pomůcek a dnes pomocí unikátního letounu cestují do Fakultní nemocnice v Brně,“ řekl David Miklas, spoluautor nápadu, který se pod záštitou ČVUT stará o jejich výrobu a distribuci.
Letadlo registrace OK-CTB v rámci projektu Piloti lidem zapůjčil jeho majitel, podnikatel Ivo Lukačovič, který založil a většinově vlastní společnost Seznam.cz. Do projektu pilotů, kteří v minulých týdnech nabídli rozvážení zdravotnického materiálu po republice, se zapojilo už přes 300 letců. V minulém týdnu rozvezli přes dvě desítky zásilek, mířily zejména do nemocnic. Piloti v minulých dnech pomohli na vlastní náklady dopravit zásilky pro zdravotníky z nemocnic v Olomouci, Brně, Břeclavi, Ostravě, Mostě, Českých Budějovicích, Karlových Varech, Znojmě nebo Zlíně. Zájem o dobrovolné lety podle mluvčího projektu Ondřeji Dani dál stoupá. Projekt sdružuje letce, pro které je pilotování letadel zejména aktivitou ve volném čase v aeroklubech. Zapojili se ale i sportovní akrobatičtí piloti jako Martin Šonka, Roman Kramařík nebo Jan Rudzinskyj.
https://www.facebook.com/pilotilidem/posts/125817889058115
S celokovovým dvoumotorovým letounem Lockheed Electra 10A létal při svých obchodních cestách Jan Antonín Baťa, nevlastní bratr zakladatele obuvnického impéria Tomáše Bati. Tomáš Baťa zahynul 12. července 1932 při letecké havárii, letadlo se zřítilo v husté mlze krátce po startu v Otrokovicích. Místo ve vedení firmy zaujal Jan Antonín Baťa (1898 až 1965). Národní soud v Československu ho označil po druhé světové válce v jeho nepřítomnosti za zrádce a kolaboranta, majetek firmy znárodnil. Jan Antonín žil až do konce života v Brazílii. Jeho jméno bylo očištěno až v roce 2007. Z archivů mimo jiné vyplynulo, že jeho podniky financovaly československou vládu v Londýně a posílaly příspěvky v řádech desetitisíců liber či dolarů na protinacistické aktivity.
ČTK