Cenový úlet. Budova pardubického nádraží spolkne víc než Národní muzeum

Hlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železnic ohlásila nový rekord, pokud jde o nákladnost rekonstrukcí nádražních budov. Držitelem bude budova pardubického nádraží, jejíž oprava si

Správa železnic ohlásila nový rekord, pokud jde o nákladnost rekonstrukcí nádražních budov. Držitelem bude budova pardubického nádraží, jejíž oprava si vyžádá podle odhadů 1,72 miliardy korun. To zcela vybočuje z řady ostatních nádraží. Záměr schválila centrální komise ministerstva dopravy.

Náklady připisuje Správa železnic především vysokým nárokům na památkovou ochranu, neboť budova je nemovitou kulturní památkou. Budova se dočká například nových oken a dveří, střech a fasády včetně původního keramického obkladu. „Interiéry budou v co největší míře uvedeny do původního stavu, ale za splnění požadavků kladených na budoucí využití,“ uvedla SŽ.

Vznikne samostatná čekárna pro matky s dětmi, kompletní rekonstrukcí projdou místnosti pro řízení provozu a administrativní prostory pro SŽ a dopravce. Na každé ze schodišť do podchodů budou doplněny eskalátory, vzniknout mají i nové komerční prostory.

Hlavní nádraží Pardubice po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Hlavní nádraží Pardubice po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Rekonstrukci výpravní budovy plánuje Správa železnic zahájit ještě letos a ukončit na přelomu let 2024 a 2025. Stavba bude rozdělena na etapy. V první etapě se počítá s rekonstrukcí střední výškové části výpravní budovy (tzv. Sirius), která bude nově sloužit jako školicí středisko Správy železnic. Následně budou pokračovat práce v samotné výpravní budově včetně veřejně přístupných prostor.

Zároveň s rekonstrukcí výpravní budovy bude probíhat i modernizace železničního uzlu. Na tu už je vypsaná soutěž, předpokládané náklady činí 4,4 miliardy korun.

Rekonstrukce ostatních nádražních budov se přitom té pardubické cenově ani neblíží. Zřejmě nejnákladnější je oprava historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, kde se celkově počítá zhruba se 750 miliony, k nejnákladnějším má patřit i oprava novorenesančního nádraží v Českých Budějovicích, která si vyžádá zhruba 600 milionů. U Smíchovského nádraží se počítá s náklady kolem 400 milionů.

Pardubické nádraží předčí i rekonstrukci budovy Národního muzea, kde ze soutěže vzešla cena 1,635 miliardy korun včetně DPH. Nedávná rekonstrukce barokního areálu hospitalu Kuks vyšla na půl miliardy.

Tagy Pardubice hlavní nádraží rekonstrukce Správa železnic Top
78 komentářů