Srážka vlaků v Brně: podle Drážní inspekce chyboval strojvedoucí, předpis porušil i výpravčí
Drážní inspekce zveřejnila závěrečnou zprávu o vyšetřování loňské srážky dvou osobních vlaků v Brně na hlavním nádraží. Při nehodě dvou
Drážní inspekce zveřejnila závěrečnou zprávu o vyšetřování loňské srážky dvou osobních vlaků v Brně na hlavním nádraží. Při nehodě dvou elektrických jednotek řady 560 s 250 lidmi se zranilo 23 lidí.
Ke kolizi došlo 5. března 2019 ráno, vzniklá škoda činila 453 tisíc korun. Srazil se při ní osobní vlak mířící z Brna do Skalice nad Svitavou a osobní vlak, který přijížděl z Letovic a v Brně končil. Šlo o další ze série projetých návěstí „Stůj“, ke kterým došlo loni v únoru a březnu.
Strojvedoucí vlaku vyjíždějícího z brněnského hlavního nádraží do Skalice nad Svitavou uvedl, že si nevybavuje, jakou návěst při odjezdu měl, pouze si podvědomě myslel, že měl postaveno na volno. „Soupravu vlaku dal do pohybu, pohledem zkontroloval odbrzdění přídavné brzdy a nabíhání trakčních proudů; pohledem viděl, že je přechod před ním volný a při pohledu dál spatřil protijedoucí soupravu; ihned zavedl rychločinné brzdění, ale srážce již nedokázal zabránit,“ popisuje nehodu závěrečná zpráva.
Strojvedoucí osobního vlaku z Letovic uvedl, že při jízdě v levém oblouku brněnského hlavního nádraží kontroloval rychlost soupravy. „Po vyjetí z oblouku a jízdě přes křižovatkovou výhybku zpozoroval rozjíždějící se vlak ze 4. SK a ihned zavedl rychločinné brzdění a zapřel se o pult strojvedoucího; došlo k nárazu do protijedoucího vlaku,“ uvádí zpráva.
Drážní inspekce ve zprávě uvedla i chybný postup výpravčího, který ale nehodu nezpůsobil. Podle zprávy výpravčí nejprve postavil vlakovou cestu pro vlak do Skalice, po minutě ji ale zrušil. Podle předpisu Správy železnic musí ale odvolání strojvedoucímu nejprve oznámit. To se ovšem nestalo. „Přestože výpravčí porušil předpisové ustanovení předpisu SŽDC D1, není toto pochybení v příčinné souvislosti s mimořádnou událostí,“ uvádí materiál. „Zelená“ svítila pouze 23 sekund.
Případ řeší i soud: strojvedoucí dostal dvouletou podmínku a zákaz činnosti, ten se ale proti rozsudku odvolal. Krajský soud jednání přerušil s tím, že počká na dokumentaci od Drážní inspekce. Strojvedoucí dál jezdí, u soudu vyjádřil lítost a omluvil se těm, které poškodil. Podle zprávy mu České dráhy v březnu navrhly zkrátit osobní ohodnocení o 100 % a předepsaly mu úhradu škody v souladu s platnými předpisy.