Silnice 43 má vést tunelem přes Brno, spojnice D1 a D52 nebude. Na tahu jsou krajští zastupitelé
Na jihu Moravy se po letech diskusí a svárů začíná rýsovat budoucí podoba přetíženého silničního tahu číslo 43. Rozsáhlá územní
Na jihu Moravy se po letech diskusí a svárů začíná rýsovat budoucí podoba přetíženého silničního tahu číslo 43. Rozsáhlá územní studie zadaná krajem doporučuje variantu vedení silnice u Brna ve stopě staré nikdy nedostavěné říšskoněmecké dálnice Vídeň – Vratislav. Oznámil to Jihomoravský kraj v tiskové zprávě s tím, že doporučená varianta bude ve čtvrtek předložena zastupitelstvu. To bude schvalovat její zanesení do zásad územního rozvoje.
„Hlavním cílem studie bylo porovnat jednotlivé varianty za stejných podmínek a stejnou metodikou tak, aby bylo možné zúžit výběr na varianty, které pak budou posuzovány v rámci první aktualizace. Studie tak dala odpověď na určení konečné podoby trasy silnice 43,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.
Silnice 43 bude trasována přes městské části Kníničky a Bystrc kolem Brněnské přehrady, přičemž v Bystrci by měla vést v tunelu. Ke schválení je krajskému zastupitelstvu navržena silniční varianta (nikoliv dálniční) bez jihozápadní tangenty. Jihozápadní tangenta měla být pokračováním silnice 43 od D1 k D52.
Na podzim minulého roku předložili odpůrci bystrcké varianty komentáře, které zpochybňují závěry krajské územní studie. Projektanti studie ale námitky odmítli jako neopodstatněné. Podobně se vyjádřila i ministerstva pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí. Alternativou k bystrcké stopě bylo vedení silnice dále na západ kolem Veverské Bítýšky.
Ředitelství silnic a dálnic ve svých letácích píše o „čtyřicettrojce“ výhradně jako o dálnici. I jako silnice I. třídy by nejspíš u Brna měla čtyřpruhové uspořádání.
Informace o D43 (Pramen: ŘSD)
Dálnice D43 tvoří kapacitní propojení brněnské aglomerace s východními Čechami a Jeseníky. Trasa je součástí mezinárodní silnice E461 Brno–Svitavy. Dálnice D43 začíná v křižovatce s dálnicí D1 a končí napojením na dálnici D35. Tvoří tak kapacitní severojižní spojení těchto dálnic. Dnešní silnice I/43 je značně zatížena dopravou. Kapacita stávajícího dvoupruhového uspořádání silnice I/43 je v současné době vyčerpána. Kritickými místy na dnešní trase I/43 jsou průchody obcí a úrovňové křižovatky, které mnohde ani nemají odbočovací pruhy. Kvůli tomu se obzvlášť ve špičce tvoří kolony. Ve špičkách klesá rychlost dopravy a dochází tam ke konfliktním situacím vzájemným omezením mezi účastníky silničního provozu. Z těchto důvodů bylo rozhodnuto o výstavbě dálnice D43 Brno–Moravská Třebová, která nahradí dnešní silnici I/43. Výstavba dálnice je rozdělena do pěti samostatných staveb, které lze stavět podle potřeby. První plány na dálniční spojení Brna s Vratislaví jsou z roku 1938. Od roku 1939, až do zastavení prací v roce 1942, probíhaly stavební práce na části tzv. „Německé dálnice“ Vratislav–Brno–Vídeň od Městečka Trnávky přes Brno až po Ledce před Pohořelicemi v celkové délce 84 kilometrů. Téměř všechny pozemky v trase byly vykoupeny. Byly rozpracovány a postaveny četné dálniční mosty a propustky, rovněž proběhly a někde byly i dokončeny zemní práce. Výstavba některých úseků byla zastavena ve vysoké rozpracovanosti před pokládkou vozovek. Trasa dálnice D43 by měla využívat právě rozestavěné těleso tzv. „Německé dálnice.“