Boeing vrací do hry nové letadlo, osud 797 je ale nejasný
Prioritou Boeingu je vrátit v příštích měsících do provozu model 737 MAX, výrobce ale současně řeší vývoj nového letadla. Není
Prioritou Boeingu je vrátit v příštích měsících do provozu model 737 MAX, výrobce ale současně řeší vývoj nového letadla. Není ale zatím jasné, zda půjde o verzi dříve zvažovaného modelu NMA (New Midsize Aircraft, označovaný též jako 797) nebo úplně nový letoun.
Šéf Boeingu David Calhoun při včerejším konferenčním hovoru po oznámení loňských výsledků uvedl, že firma počítá dál s vývojem nových letadel. „Jsme stále aktivní v oblasti vývoje letadel a v tomto byznysu i nadále zůstaneme,“ řekl Calhoun. Současně ale uvedl, že dosud není jasné, s jakým modelem firma přijde.
Jen před několika dny vyšlo najevo, že se Boeing projekt NMA odkládá zatím na neurčito. Na projektu stroje, který má nahradit svoji velikostí a doletem hlavně Boeingy 757 a částečně i 767, pracuje od roku 2015. Dvoumotorové letadlo má pojmout 200-270 lidí. Za tu dobu ale Boeingu vyrostla v tomto segmentu nečekaná konkurence. Airbus prodloužil dolet u svého modelu A321, nejprve ve verzi A321LR a následně A321XLR, a získal rychle stovky nových objednávek. Zejména od aerolinek, které chtějí dálkové lety na trasách, kde není dostatečně velká poptávka pro nasazení širokotrupého letadla.
We are reprioritizing and streamlining product development. Team stepping back on NMA to reevaluate but build on work done: @Boeing CFO Smith.
— Leeham News and Analysis (@LeehamNews) January 29, 2020
Calhoun odmítl upřesnit, v jakém segmentu nové letadlo od Boeingu bude. Potvrdil ale, že práce na něm budou vycházet z toho, co už Boeing vyvinul v projektu NMA. Odmítl současně, že nové letadlo bude vyvíjet jako reakci na A321XLR. „Vyvíjet něco rychle jako reakci na jiný produkt na trhu není něco, co bychom chtěli dělat,“ řekl Calhoun. Právě 737 MAX vznikal rychle kvůli úspěchu A320neo.
Boeingu také pro letadlo typu NMA zmizel částečně trh; velcí američtí dopravci se už rozhodli místo toho pro nákup u Airbusu jak modelů A321XLR, tak A330-900. United a Delta ale potvrdily, že zájem o podobné letadlo by měly, i když například United objednaly nedávno 50 A321XLR.
Zatím posledním nově vyvinutým letadlem u Boeingu je 777X, který o víkendu absolvoval první zkušební let.