České dráhy zveřejnily smlouvu se státem na dálkové vlaky. Zlevnily, desetiletou jistotu mají u 7 linek
České dráhy získaly podpisem smlouvy s ministerstvem dopravy jistotu provozu na deset let u sedmi linek dálkové dopravy. Jde například
České dráhy získaly podpisem smlouvy s ministerstvem dopravy jistotu provozu na deset let u sedmi linek dálkové dopravy. Jde například o expresní i rychlíkové spojení Prahy s Brnem či rychlíky a expresy z Prahy do Děčína. K výměně dopravce ale může dojít už brzy na jiných linkách, například z Prahy do Plzně či Českých Budějovic.
Vyplývá to ze smlouvy, kterou ministerstvo podepsalo s Českými drahami a byla zveřejněna v registru smluv. Navazuje na již dříve uzavřené kontrakty s ČD například na linku Ex2/R18 nebo spoje dálkové dopravy, které převezmou RegioJet a Arriva. Státní dopravce má mít podle smlouvy srovnatelné podmínky i například sankce jako alternativní dopravci.
Nová smlouva zajišťuje provoz na šesti expresních a 13 rychlíkových linkách. Podle úřadu bude rozsah objednávky oproti stávajícímu stavu o 7,6 procenta větší. Jako novinku ministerstvo zmiňuje například přímé spojení Praha – Třeboň – České Velenice.
Smlouva garantuje Českým drahám roční příjem zhruba 3,5 miliardy korun, průměrná cena za vlakokilometr bude 130,8 Kč. Už dříve zasmluvnilo ministerstvo provoz na lince Ex2 s Českými drahami za 445 milionů korun, dál zůstává v platnosti dříve uzavřená smlouva na provoz linky R13 z Brna do Olomouce přes Břeclav. Se započtením nákladů na linky Ex2 a spoje alternativních dopravců tak stát vydá na linky dálkové dopravy v příštím jízdním řádu přes 4,5 miliardy korun. Celková hodnota zveřejněné smlouvy je 25,26 miliardy korun.
V porovnání se smlouvou na letošní rok zaplatí stát za každý kilometr vlaků Českých drah méně: letošní cena byla 132,54 Kč za vlakokilometr.
Smlouvu zveřejnily v registru smluv České dráhy, na které se nově od 1. listopadu vztahuje povinnost kontrakty publikovat. Smlouva řeší například i přepínání trakční soustavy či zavádění ETCS. Smlouva ukládá Českým drahám povinnost připojit se ke Státnímu jednotnému tarifu.
Částečně nové je i označení linek: nově je například linka Ex3 Děčín – Praha – Břeclav rozdělena na dvě samostatná ramena Ex3 a Ex5.
Kontrakt s Českými drahami byl uzavřen přímým zadáním, aniž by došlo k porovnání s nabídkami konkurence jako u některých dalších linek. Vzhledem k omezené kapacitě jiných dopravců se ale nedalo příliš čekat, že by nabídku někdo jiný podal.m Ve smlouvě je i stanoveno, v kterých vlacích musí České dráhy poskytovat občerstvení.
Ministerstvo se ale podle smlouvy nevzdává plánů soutěžit: některé linky jsou jen na rok, desetileté smlouvy se naopak týkají lukrativních tras z německé státní hranice přes Děčín do Prahy či z Prahy do Brna a dál do Bratislavy či Vídně. Desetiletý bude i kontrakt na vlaky z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem nebo na spojení Prahy a Děčína nebo rychlíky Praha – Brno přes Českou Třebovou Z expresních linek chce ale ministerstvo začít soutěžit spojení do Českých Budějovic či Plzně a dál na Mnichov. Jen na rok je smlouva na vlaky linky R27 z Olomouce do Ostravy přes Krnov a z Liberce do Ústí nad Labem, tato linka má být spojena s linkou Pardubice – Liberec do jednoho souboru. U ní je smlouva s ČD do konce roku 2020.
Z příloh smlouvy je patrné, že ministerstvo nechá Českým drahám některé výkony na deset let výměnou za velké investice. Jde zejména o nákup nových vícesystémových lokomotiv či nových vozů, které nechává vyrábět od sdružení Škoda Transportation a Siemens. Smlouva současně řeší v příloze 7a i kapacitní požadavky na jednotlivé linky. Příloha 7 pak řeší podmínky vybavení a standardu vozidel.
Poprvé je ve smlouvě uvedena i výchozí kalkulace prokazatelné ztráty na jednotlivé linky. Podle ní má být nejméně ztrátová linka z Prahy do Děčína a dál do Německa, titul nejztrátovější linky naopak získalo spojení České Budějovice – Brno.
Objednané linky ve velké smlouvě s ČD
Ex1 Ostrava – státní hranice Polsko / státní hranice Slovensko – do roku 2029
Ex3 Praha – Pardubice – Brno – státní hranice Rakousko/ státní hranice Slovensko – do roku 2029
Ex4 státní hranice Rakousko / státní hranice Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – státní hranice Polsko – do roku 2029
Ex5 Praha – Ústí nad Labem – státní hranice Německo – do roku 2029
Ex6 Praha – Plzeň – Cheb / státní hranice Německo – do roku 2024
Ex7 Praha – České Budějovice – Český Krumlov / státní hranice Rakousko – do roku 2025
R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno / Jihlava – do roku 2021
R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov – do roku 2021
R11A České Budějovice – Plzeň – do roku 2025
R11B Brno – Jihlava – České Budějovice – do roku 2026
R12 Brno – Olomouc – Šumperk – do roku 2027
R14B Liberec – Ústí nad Labem do roku 2020
R15 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb do roku 2029
R16 Praha – Plzeň – Klatovy do roku 2024
R17 Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice / České Velenice – do roku 2025
R19 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno do roku 2029
R20 Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín – do roku 2029
R23 Kolín – Ústí nad Labem – do roku 2021
R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc do roku 2020