Polsko chce nechat provoz dálkových vlaků bez soutěže 10 let státní PKP InterCity
Polské státní dráhy PKP InterCity mají téměř jistý desetiletý kontrakt na provoz dálkových vlaků za státní peníze. Počítá s tím
Polské státní dráhy PKP InterCity mají téměř jistý desetiletý kontrakt na provoz dálkových vlaků za státní peníze. Počítá s tím Národní dopravní plán polského ministerstva infrastruktury.
Plán, o kterém informoval Puls Biznesu, počítá s výrazným navýšením plateb za provoz dálkových vlkaů ze státní kasy. Zatímco dosud platí stát 703 milionů zlotých, od roku 2021 přesáhne objem kompenzací miliardu zlotých, od roku 2026 pak 2,5 miliardy zlotých.
Polská vláda chce postupně navýšit objem provozu na 106 milionů vlakokilometrů ročně, cena za kilometr má do roku 2029 stoupnout z 14,9 zlotých (90 Kč) na 27,9 zlotých za kilometr (168 Kč). Stát očekává, že navýšení provozu povede k nárůstu počtu cestujících z 39 milionů na 84 milionů ročně.
Smlouva s PKP InterCity má být podepsána do poloviny příštího roku. Postup Polska kritizuje především sdružení alternativních železničních dopravců AllRail. To se podivuje nad tím, že nejvytíženější tratě nechává Polsko dál v objednávce závazku veřejné služby. Jako příklad ve svém vyjádření uvedly i Česko, kde narostl počet cestujících mezi Prahou a Ostravou po zrušení objednávky státu.
Poland:
we think the new 10 year direct award to state incumbent PKP Intercity – with the level of taxpayer subsidy *more than quadrupling* – is not the right way to go
See this new article in Polish: "Europe must act"https://t.co/OvonYapnHP@EU_Competition @Transport_EU
— ALLRAIL Alliance of Passenger Rail New Entrants (@ALLRAIL_EU) November 8, 2019