Poplatky za cokoliv k letence vynáší. Ryanair zvýšil zisk, hrozí ale propouštěním
Největší nízkonákladová evropská letecká společnost ukazuje, jak důležité je pro hospodaření aerolinek vybírat od zákazníků peníze za cokoliv, co souvisí
Největší nízkonákladová evropská letecká společnost ukazuje, jak důležité je pro hospodaření aerolinek vybírat od zákazníků peníze za cokoliv, co souvisí s letenkou. I přes pokles průměrné ceny letenky zaznamenal Ryanair Holdings růst zisků především díky dodatečným poplatkům, například za přednostní nástup nebo výběr místa v letadle.
Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků firmy za poslední čtvrtletí. Zatímco počet cestujících vzrostl o 11 %, příjmy z prodejů letenek stouply jen o 5 %, protože průměrná cena letenek klesla o 5 %. Naopak dodatečné příjmy z prodeje dalších služeb stouply ve čtvrtletí o 28 %.
V praxi to znamená, že z celkových čtvrtletních tržeb už více jako 30 % pochází z toho, co si lidé koupí ještě k letence navíc: od občerstvení až po přednostní nástup. Právě na těchto službách má firma nejvtší marži. „Více lidí si pořizuje přednostní nástup a výběr konkrétní sedačky,“ pochvaluje si Ryanair ve zprávě pro investory.
Firma potvrdila, že kvůli chybějícím letadlům 737 MAX a zpožděním dodávek bude muset omezit nebo zcela ukončit provoz ztrátových základen a propouštět. Firma očekává, že pro příští léto bude mít namísto původně 58 plánovaných letadel 737 MAX 200 jen dvacet těchto strojů, což zpomalí její růst.
Ryanair ve své zprávě potvrdil velký zájem rozšířit především aktivity Laudamotion. Od příštího letního letového řádu má mít firma 38 letadel namísto stávajících 23 kusů, už příští rok se má firma dostat ze ztrát. Ryanair také očekává velkou expanzi své nové značky Malta Air, na Maltě chce mít deset letadel.