Na přeshraniční trať přes tři země míří v Česku nezvyklé lokomotivy
Trať z Liberce do saské Žitavy čekají o víkendu oslavy 160 let od zahájení pravidelného provozu. Pro železniční fanoušky půjde
Trať z Liberce do saské Žitavy čekají o víkendu oslavy 160 let od zahájení pravidelného provozu. Pro železniční fanoušky půjde o ne úplně tradiční podívanou. V provozu budou i dva v Česku nepříliš známé stroje: parní lokomotiva přezdívaná Ventilovka a německá dieselová lokomotiva V100. Třetím stroje bude česká lokomotiva T435.0 přezdívaná hektor.
Dopravce Die Länderbahn, který na trati jezdí pod značkou Trilex, vypraví několik historických vlaků. V sobotu 2. listopadu od 10 do 17 hodin zpestří program oslav hasičská technika, provoz dvoucestného vozidla ve stanici Hrádek nad Nisou a trenažer pro strojvedoucí.
Přesně 1. prosince 2019 to bude 160 let, kdy vyjel první vlak na železniční trati z Žitavy do Liberce. Trať si od svého vzniku v roce 1859 prošla složitým vývojem, kdy po velkém počátečním očekávání přišly časy méně šťastné, protože se část spojení v poválečném období vůbec nevyužívala. Následně byl provoz obnoven v omezeném rozsahu. Nový život trati vdechl v roce 2010 projekt Trilex, který ve společné objednávce Libereckého kraje, německého dopravního svazu Horní Podluží a Ústeckého kraje zajišťuje pravidelnou osobní dopravu moderními motorovými vozy z Liberce do Hrádku a dále přes Žitavu až do Varnsdorfu.
Kompletní jízdní řád pro zvláštní vlaky je k dispozici zde.
Lokomotivu 431.032 přezdívanou Ventilovka podle všeho vlastní společnost Former, která patří Michalu Bednářovi. Firma provozuje restaurátorskou dílnu a muzeum starých strojů v Žamberku. Dopravcem pak je MBM Rail. Jde o stroj vyrobený na přelomu let 1926 a 1927 v Rakousku společností St.E.G. Poté jezdila v pravidelném provozu v Rakousku, v sedmdesátých letech se lokomotiv dostala do muzejního provozu ve Švýcarsku a později v Německu. V roce 2017 ji koupili čeští majitelé V roce 2018 dostala lokomotiva nové české označení 431.032, olovníky do pece a černý nátěr podvozku. V novém kabátě se pak představila na akci „S párou do Zubrnic“ pořádanou Zubrnickou museální železnicí ve dnech 1. až 3. června 2018. Všechny info o ní jsou na www.ventilovka.cz
Lokomotiva V100 je označení čtyřnápravové podvozkové dieselhydraulické lokomotivy pro dráhy v bývalé Německé demokratické republice, několik kusů jezdilo pod označením T476.1 i v tehdejším Československu.
Političtí zástupci okresu Zhořelec, Libereckého kraje a zemského okresu Görlitz, měst Bogatyně, Žitava, Hrádek nad Nisou a dopravních svazů ZVON (Horní Lužice – Dolní Slezsko) a Korid LK podepíší u příležitosti oslav současně společné prohlášení, v kterém chtějí připomenout, vládám v Česku, Polsku a Německu, aby se co nejdříve shodly vyřešení opravy 2,7 kilometru dlouhého polského úseku přes Polsko. Úsek dlouhý zhruba 2,7 kilometru se nachází v tak špatném stavu, že tudy vlaky mohou projíždět rychlostí maximálně 40 km/h. Pro zlepšení obsluhy polského území by bylo přínosné vybudovat novou zastávku v obci Porajów. „Bohužel jsou stav trasy a dlouhodobé překážky v sanaci důkazem, že také uprostřed Evropy, v Trojzemí, v rámci kterého se spolupracuje na tolika myslitelných úrovních, ještě stále existuje tolik nepochopitelných překážek,“ řekl Thomas Zenker, primátor města Žitavy.