Opava má první část obchvatu, ŘSD ho otevřelo o půl roku dříve
Ředitelství silnic a dálnic dnes zprovozňuje východní část severního obchvatu Opravy na silnici I/11. Přeložka odkloní tranzitní dopravu a odlehčí
Ředitelství silnic a dálnic dnes zprovozňuje východní část severního obchvatu Opravy na silnici I/11. Přeložka odkloní tranzitní dopravu a odlehčí centru města. Na dnes otevřenou část má navázat západní část, která se začne stavět příští rok.
„Obchvat výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu ve městě. Součástí stavby jsou i protihlukové stěny o celkové délce více než 1 kilometr,“ uvedl k nově zprovozněné stavbě generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Nový úsek vede od nové křižovatky mezi Opavou a Malými Hošticemi a poblíž Stříbrného jezera se napojí na tzv. Prodlouženou Rolnickou.
„Tato zcela nová a očekávaná silnice uleví jak našemu městu, tak i části Kateřinky. Další a zásadnější úleva nastane po dobudování celého obchvatu, na který si budeme ještě pár let počkat. Jsem však optimista a věřím, že teď už to jde a půjde rychleji. Začít stavět by se mělo na jaře příští rok,“ řekl náměstek primátora Michal Jedlička.
Samotná stavba navazuje na tzv. střední městský okruh, tedy na stavbu tzv. Prodloužené Rolnické. Pomocí ulic Rolnická a prodloužená Mostní bude přes okružní křižovatku Mostní se silnicí III/01129 a rampy 12 propojena s hlavní trasou severního obchvatu. Toto napojení bude tvořit hlavní příjezd ve směru od západu do doby zprovoznění stavby západní části Severního obchvatu Opavy.
Stavět se začalo na jaře roku 2017, termín odevzdání je nakonec o téměř půl roku kratší. 1,6 kilometrů dlouhý úsek vyšel na 407 milionů korun. Zhotoviteli bylo sdružení firem M – Silnice, Kareta a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Trasa je postavena v šířce S 11,5/80 s možností rozšíření na šířku pro čtyřproudou komunikaci. Hotovo mohlo být ale podstatně dříve: už v roce 2007 mělo ŘSD územní rozhodnutí, pak se ale stavba dostala na seznam silnic, jejichž stavbu zastavil v roce 2010 ministr dopravy Vít Bárta.
V rámci pyrotechnického průzkumu byly na stavbě východní části severního obchvatu objeveny četné nálezy z období 2. světové války jako například vyhořelé raketové motory, ruční a dělostřelecké granáty a letecká puma. Stavba byla bohatá také na archeologické nálezy, z nichž nejvýznamnějším byla ženská plastika stará zhruba 6 tisíc let.
Na první část obchvatu naváže západní část. ŘSD má již k dispozici pravomocné stavební povolení. „Aktuálně se dokončuje dokumentace pro výběrové řízení, které bude zahájeno ještě během letošního roku,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. V roce 2020 se začne stavět také první část jižního obchvatu, konkrétně stavba I/46 Opava, jižní obchvat – napojení na I/11.