Usnadníme lidem orientaci, vysvětlují ČD přejmenování vlaků a konec tradičních jmen
Konec tradičních názvů rychlíků jako Šohal či Galán a přejmenování na Západní, Jižní či Slovácký Express je podle vedení Českých
Konec tradičních názvů rychlíků jako Šohal či Galán a přejmenování na Západní, Jižní či Slovácký Express je podle vedení Českých drah změnou k lepšímu, která usnadní cestujícím orientaci v jízdním řádu.
V tiskové zprávě to uvedly České dráhy. „Zákazníci takto označené dálkové spoje snáze najdou v jízdním řádu i při nástupu na nádražích a navíc se mohou spolehnout na to, že v nich bude jednotná a dopravcem garantovaná kvalita služeb,“ uvedla firma v prohlášení. V jízdním řádu Českých drah pro rok 2018 bude pojmenováno přibližně 370 dálkových spojů skoro 150 různými jmény.
Člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán se domnívá, že lidé se řídí spíše směrem své cesty a časem odjezdu.
„Každodenní zkušenosti z provozu ukazují, že lidé při jedno- nebo dvouhodinovém intervalu vlaků už spoje příliš neodlišují podle konkrétního názvu, jako tomu bylo v minulosti. Proto jsme si letos vyzkoušeli marketingové označení některých linek jednotným názvem pro více spojů a osvědčilo se to. Cestujícím to usnadnilo orientaci s vyhledáním spojení a zároveň se naučili, že v dané skupině takto pojmenovaných spojů jim nabízíme určitou úroveň služeb. Proto jsme se rozhodli tento koncept dále prohloubit,“ vysvětluje smysl změn Štěpán.
Z jízdního řádu od prosince zmizí například názvy Petrov, Csárdás, Slovan nebo Jan Jesenius v kategorii EC. U rychlíků končí F. A. Gerstner, Anton Bruckner, Váša Příhoda nebo Ludvík Zatěranda ve směru na jih Čech. V případě Slováckých Expresů skončí Šohaj, Galán, Hradišťan nebo Bouzov. Ve směru na západ pak skončí například Karel Čapek, Franz Kafka či Albert Einstein.
I přes změnu konceptu České dráhy udělaly několik výjimek: expres Budvar, který je tradičně rychlým ranním spojem z Českých Budějovic do Prahy a odpoledne zpět. „Navíc název Budvar je nesmazatelně spjat s jihočeskou metropolí,“ dodal Štěpán.
„Druhým takovým příkladem je Metropolitan Slovenská strela, spojení s více než 80. letou tradicí, nebo Hungaria, která spojuje Berlín, Prahu a Budapešť už od roku 1960 a jako jediný spoj mezi Budapeští a Prahou je provozovaný maďarskou soupravou a pokračuje dál do Berlína a Hamburku,“ upozornil Štěpán.
Podobné jednotné označení všech spojů určité linky má značnou tradici například v Německu, kde jezdí např. Berlin–Warschau–Express, Hansa Express a mnoho podobných vlaků a linek. České dráhy ho poprvé využily již před více než 10 lety se zavedením vlaků pendolino, kdy jednotně označily vlaky mezi Prahou a Ostravou jako spoje SC Pendolino.