Válka mezi EU a USA o letadla. Airbusy kvůli clům podraží, Brusel šetří spojení Boeingu s Embraerem
Nejnovější rozhodnutí Světové obchodní organizace (WTO), které umožnilo USA zavést dovozní cla na evropské zboží až ve výši deset procent,zostřilo
Nejnovější rozhodnutí Světové obchodní organizace (WTO), které umožnilo USA zavést dovozní cla na evropské zboží až ve výši deset procent,zostřilo spory mezi Evropskou unií a USA. Hrozba desetiprocentního cla by ale paradoxně dopadla i na americké aerolinky. I Evropská komise vytáhla ve sporu ovliňujícím zejména výrobce letadel svůj trumf: začala řešit fúzi amerického Boeingu s brazilským Embraerem.
Světová obchodní organizace (WTO) povolila USA uvalit cla na evropské zboží v objem 7,5 miliardy dolarů. Důvodem je nezákonná podpora evropského výrobce letadel Airbus. Americká vláda oznámila, že uvalí na evropská letadla clo ve výši 10 %.
Airbus dnes vyzval k rozhovorům, které by zmírnily obchodní napětí mezi USA a EU. „Pokud se Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) rozhodne uvalit cla na dovoz letadel a dílů pro letadla, vyvolá to nejistotu a potíže nejen v leteckém průmyslu, ale i v širší globální ekonomice,“ dodal Airbus. Jeho šéf Guillaume Faury varoval, že zavedení amerických cel by mělo negativní dopad na americké letecké společnosti a jejich zákazníky i na trh práce ve Spojených státech.
Podle agentury Reuters může clo dopadnout výrazně i na americké letecké společnosti. Ty mají totiž objednány stovky letadel a jejich zdražení může způsobit výrazné zvýšení nákladů. I když má Airbus svůj závod v americkém městě Mobile, jeho kapacita plně výrobu pro americký trh nestačí.
Delta Air Lines prohlášení uvedla, že navrhované clo na letadla, u kterých je už podepsána smlouva, je nespravedlivé a postihne americké společnosti a jejich zákazníky. Delta je v USA největším zákazníkem Airbusu, celkem má objednáno 266 letadel.
Oznámení o clech navíc přichází v době, kdy stále americkým dopravcům chybí uzemněná letadla 737 MAX.
Airbus vyzval v prohlášení k jednáním, které by zmírnily obchodní napětí. „Pokud se Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) rozhodne uvalit cla na dovoz letadel a dílů pro letadla, vyvolá to nejistotu a potíže nejen v leteckém průmyslu, ale i v širší globální ekonomice,“ uvedl Airbus v tiskové zprávě.
Napětí v leteckém průmyslu se může projevit i jinak. Evropská komise oznámila, že zahájila hloubkové vyšetřování plánu amerického Boeingu na převzetí kontrolního podílu ve výrobě osobních letadel brazilském Embraeru. Transakce by podle komise mohla omezit hospodářskou soutěž a zvýšit ceny.
„Chceme zjistit, zda fúze nesníží konkurenci v oblasti cen a vývoje produktů,“ uvedla evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Podle Evropské komise panují obavy, že fúzí zmizí třetí hráč ve výrobě osobních letadel. Konkurenční projekty z Číny, Japonska a Ruska podle Vestagerové v příštích pěti až deseti letech ještě nebudou velkou konkurencí a hrozí tak zvýšení cen.