Zánovní vozy zažívají další boom. Za první pololetí jich na trhu výrazně přibylo
Zatímco trh s novými automobily oslabuje, zánovních automobilů na trhu přibývá. Češi si za uplynulé pololetí mohli vybírat z celkového
Zatímco trh s novými automobily oslabuje, zánovních automobilů na trhu přibývá. Češi si za uplynulé pololetí mohli vybírat z celkového počtu 71 044 inzerovaných ojetých vozů do pěti let stáří s nájezdem do 50 tisíc kilometrů a vyšším standardem výbavy. To je o 4958 vozů více než loni v prvním pololetí. Nájezd kilometrů na tachometru klesl oproti předchozímu pololetí o 863 km na 16 153 najetých kilometrů. Stejně tak kleslo i stáří těchto vozů, a to nejčastěji na 1,2 roku. Vyplynulo to z analýzy skupiny AURES Holdings, kam patří značka Mototechna, specializující se na zánovní ojeté vozy.
Nejvíce vozů bylo inzerováno tradičně v Praze (26 303), nejméně pak v Karlovarském kraji (1 103). „Trh s novými automobily v letošním roce oslabil, a to na úkor právě zánovních vozů. Lidé si uvědomují ekonomickou úsporu těchto automobilů oproti novým, ale zároveň kvitují okamžitou dostupnost a tovární záruku, kterou tyto vozy mívají,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, kam patří i značka Mototechna.
Znatelný nárůst zaznamenala nabídka vozů poháněných benzínovými motory. V porovnání s předchozím pololetím jich na trhu bylo nabídnuto o 12 % více, jejich počet se zastavil na čísle 40 350. Automobily poháněné naftou měly zastoupení ve 29 039 případech. Zbylých 1 655 vozů v nabídce činila auta poháněná alternativními palivy. Cena zánovních automobilů se pohybuje nejčastěji kolem 440 tisíc korun.
Obliba jednotlivých výrobců zánovních vozů se poměrně liší od jednotlivých nejpopulárnějších modelů klasických ojetých automobilů. Zatímco konkrétní modely některých továrních značek se v TOP 10 nejoblíbenějších modelů prakticky vůbec neobjeví, v kategorii zánovních vozů si již dlouhodobě drží své místo. Řeč je zejména o značkách Hyundai, Mercedes, Kia a Toyota. „Velká část zánovních automobilů nabízených na trhu pochází z firemních flotil, což pak zvyšuje nabídku značek, které nejsou jednotlivci tolik preferované často z důvodu vyšší pořizovací ceny,“ poznamenal Vaněček.
V nabídce zánovních automobilů u nás vedly jednoznačně modely Škoda Rapid, Škoda Fabia, Škoda Octavia a Škoda Superb. Mezi ně se na čtvrté místo probojovalo jen Hyundai i30.
Žebříček TOP 10 nejinzerovanějších zánovních značek ojetin v 1. pololetí. 2019 |
|||||
Č. | Model | Počet ks. | Č. | Značka/model | Počet ks. |
1. | Škoda | 23 384 | 6. | Peugeot | 2 870 |
2. | Volkswagen | 6 114 | 7. | BMW | 2 802 |
3. | Hyundai | 4 889 | 8. | Kia | 2 441 |
4. | Mercedes | 3 462 | 9. | Citroen | 2 026 |
5. | Ford | 3 071 | 10. | Toyota | 2 007 |
Pramen: AAA Auto