Kraj a vláda chystají novou silnici z Úval do Říčan, stát na ní pošle 212 milionů
Vláda se dnes chystá udělat významný krok ke stavbě nové silnice, která má ulevit čtyřem obcím mezi středočeskými městy Říčany
Vláda se dnes chystá udělat významný krok ke stavbě nové silnice, která má ulevit čtyřem obcím mezi středočeskými městy Říčany a Úvaly na velmi frekventované silnici II/101. Středočeský kraj zde s podporou státních zdrojů chystá stavbu nové silnice, která se obcí vyhne.
Vláda má na dnešním zasedání schválit chystanou podporu ve výši 216 milionů korun formou dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Peníze mají sloužit na přípravu stavby, především pak na výkup pozemků. Samotná stavba pak vyjde na 762 milionů korun, které má zaplatit Středočeský kraj. Důvodem stavby nové silnice, která částečně nahrazuje neexistující část Pražského okruhu, je především přetížení stávajících komunikací.
„Nedostatečná kapacita, technický stav a směrové a výškové vedení silnic nižších tříd, a to zejména pak silnice II/101, neumožňuje převedení osobní a nákladní tranzitní dopravy z a do území Středočeského kraje, aniž by docházelo k dopravním kongescím a významným lokálním zhoršení životního prostředí v průtahů obcemi a městy ve Středočeském kraji v oblasti Říčan a Úval. Současně budoucí připravovaná dostavba dálnice D0 popř. přeložka silnice I/12 při jejich realizaci významně zhorší stavebně technicky stav objízdných a návozních tras, zejména silnice II/101 a navazujících silnic III. Třídy,“ uvádí se v materiálu, který má redakce k dispozici.
V současné době slouží silnice jako spojnice mezi silnicemi I/12 a I/2 a dále mezi dálnicemi D11 a D1.
Nová silnice má měřit 6,9 kilometrů, bude postavena v šířce 9,5 metru. Bude současně obchvatem obcí Křenice, Sluštice, Zlatá a Škvorec. „Průtahy v intravilánech zmiňovaných obcí jsou nepřehledné a neúměrně zatěžují životní prostředí a pohodu obyvatel, a to díky zvyšující se intenzitě zejména těžké nákladní dopravy. V obcích není zajištěna potřebná bezpečnost pro pohyb obyvatel v obci,“ vysvětluje ministerstvo dopravy v materiálu. Vozovka navíc není v dobrém stavu.
Podle statistik ze sčítání dopravy z roku 2016 po silnici projede v průměru 4502 vozidel za den, pětina z nich jsou kamiony.
Materiál počítá s tím, že stavět se začne v březnu roku 2021, hotovo má být zhruba za rok. Aktuálně probíhají projektové práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí, plán už schválila centrální komise ministerstva dopravy.