Inspirace albatrosem. Airbus vyvinul nový typ křídel, potlačuje účinky turbulence
Výrobce letadel Airbus poprvé vyzkoušel model letadla s novým typem zakončení křídel. Ta jsou inspirovány křídly albatrosů, špičky křídel se
Výrobce letadel Airbus poprvé vyzkoušel model letadla s novým typem zakončení křídel. Ta jsou inspirovány křídly albatrosů, špičky křídel se mohou pohybovat i za letu. Firma tvrdí, že jde o revoluci v designu letadel, protože sníží odpor vzduchu a potlačí účinky turbulence a nárazů větru.
Nový typ křídel AlbatrossOne Airbus zatím otestoval na dálkově ovládaném modelu letadla, postupně chce firma křídla otestovat na větších modelech, které budou vycházet z letadla A321.
„Podobné řešení se sklápěcími křídly mají vojenské stíhačky kvůli tomu, aby je šlo lépe odstavit a nezabíraly tolik prostoru. Náš model je ale prvním, jehož zakončení křídel se volně za letu pohybuje a pomáhá tak redukovat vliv turbulencí,“ řekl Tom Wilson, jeden z vývojářů Airbusu. Podle něj se inspirovali albatrosem, který při dlouhém klidném letu drží křídla ve fixní poloze, hýbe s nimi jen při poryvech větru či změně směru.
Podle viceprezidenta Airbusu Jean-Brice Dumonta by pohyblivá část křídla mohla zabrat až jednu třetinu celé plochy. Projekt podle něj ukazuje, jak příroda konstruktéry inspiruje. Díky nové technologii by mohla být letadla i lehčí.
„Při poryvech větru či turbulenci vyvíjí křídlo velkou zátěž na trup letadla, takže upevnění křídel musí být velmi zesílené. S pohyblivým zakončením křídlem bychom mohli dělat lehčí letadla,“ řekl Dumont.
Vývoj nového typu křídel probíhá v britském Filtonu, kde se dříve konstruoval legendární Concorde. Model letadla je sestaven z kompozitních materiálů.
Pohyblivé zakončení křídel má i nový Boeing 777-X, ten ale nepočítá s tím, že by se hýbala za letu. Křídla lze zkrátit sklopením kvůli velkému rozpětí tak, aby se letadlo vešlo k letištním terminálům.