Airbus slaví 50 let existence. Výroční průlet nad Toulouse pokazilo počasí
Společnost Airbus začíná s oslavami svého půlstoletí existence. Očekávaná letecká paráda v podobě průletu šesti letadel nad Toulouse ale nenastala:
Společnost Airbus začíná s oslavami svého půlstoletí existence. Očekávaná letecká paráda v podobě průletu šesti letadel nad Toulouse ale nenastala: kvůli špatnému počasí ji Airbus musel zrušit.
Výročí připadá na 29. května. V roce 1969 na pařížském aerosalonu v Le Bourget došlo přesně před 50 lety k dohodě o vzniku Airbus a vývoji letadla A300B.
🎂 #Airbus50 from above 🚁! #A380 #BelugaXL #A350 #A330neo #A319neo #A220 pic.twitter.com/FsgeKeohm6
— jvя (@jvreymondon) May 29, 2019
When our test pilots👨✈️meet together in the briefing room, you know you can expect something HUGE ✈️✈️✈️✈️✈️✈️! #StayTuned #Airbus50 pic.twitter.com/ahPBBlGgFk
— Airbus (@Airbus) May 28, 2019
Airbus chystal speciální formaci slouženou z letadel A220, A320, A330neo, A350, A380 a nákladní BelugyXL. Letadla měla doprovodit ještě stíhačky Dassault Alpha Jet francouzské armády. Zda se akce bude opakovat jindy nebylo ještě rozhodnuto.
Airbus se za padesát let stal z okrajového hráče leteckým obrem, který letos i díky problémům Boeingu s modely MAX výrazně svého amerického rivala překoná v objemu objednávek i dodávek. Za vznikem stála dohoda francouzské a německé vlády. Jednání o společné firmě trvala přes čtyři roky. První A300B vzlétl v říjnu 1972, své rivaly porážel hlavně tím, že měl jen dva motory a nižší spotřebu. Jako první začal léta u Air France.
Airbus byl dlouho jen okrajovým hráčem, větší průlom nastal s jeho vývojem letadel A320. První stroje se objevily v provozu v roce 1988. O úspěchu této řady svědčí nejlépe porovnání prodejů s odhady: Airbus počítal původně, že jich prodá za celý životní cyklus maximálně 800 kusů. Letos firma překročí s velkou pravděpodobností hranici 9 tisíc dodaných A320, 6300 jich má v objednávkových knihách.
Rozhodně menším komerčních úspěchem je naopak model největšího letadla A380. Airbus už oznámil konec celého programu. Podobně se Airbus nedaří ani v segmentu nákladních letadel, za očekáváními jsou i prodeje širokotrupých A350 a A330neo. Velmi dobrou investicí se naopak stává nákup výroby někdejších letadel CSeries od Bombardieru, nyní A220.
Airbusu k jubileu popřál i šéf Boeingu.
https://twitter.com/BoeingCEO/status/1133647846572535808?s=20