Rychlíky se nevejdou k Berounce, pojedou poprvé přes „Hrbatou“. Její zlepšení je v nedohlednu
Na koridorové trati kolem Berounky začíná být až příliš těsno. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) od nového jízdního řádu proto
Na koridorové trati kolem Berounky začíná být až příliš těsno. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) od nového jízdního řádu proto přesměruje část dálkových vlaků na trať přes Rudnou u Prahy, přezdívanou Hrbatá. Sílí proto i tlaky na to, aby se dosud jednokolejná trať 173 elektrifikovala a částečně zdvojkolejnila.
Přes Rudnou pojedou podle návrhu jízdního řádu od prosince všechny českobudějovické rychlíky trasované přes Příbram a Písek, přezdívané Švejci. 38 kilometrů dlouhou cestu z Prahy hlavního nádraží do Berouna pojedou 50 minut,tedy o 14 minut pomaleji, než dosavadní spojení po koridorové trati.
Důvodem přesunu je právě nedostatečná kapacita koridorové trati, na které se navýší provoz objednávkou nových expresů do Plzně a dál do Mnichova či Cheb. Navíc se na trati chystají první větší opravy. A kvůli tomu roste i tlak různých organizací na zlepšení trati 173. Jenže přichází jen krátce poté, co SŽDC dokončila její modernizaci.
Modernizace? Nejdříve 2026
Už na jaře poslal na SŽDC dopis s požadavkem na další modernizaci ROPID, který organizuje dopravu v Praze a Středočeském kraji. SŽDC ale modernizaci nechystá.
Trasa přes Rudnou by mohla sloužit jako alternativní nebo objízdná trasa pro koridor. V případě problémů už dnes dálkové vlaky přes Rudnou výjimečně jezdí, jenže to znamená mít k dispozici dieselové lokomotivy.
Trať prošla opravou v roce 2015, kdy došlo současně k rekonfiguraci stanic, rekonstrukce zastávek, traťových úseků a výstavby zabezpečovacího zařízení. „Hlavním důvodem k opravě a rekonstrukci bylo zajištění požadavků ROPIDu v návaznosti na další připravované investiční akce v tomto a přilehlých úsecích,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Hlavním problémem je fakt, že stavba se platila z evropských peněz a jakýkoliv větší zásah do ní se považuje za porušení smlouvy na dotaci kvůli spočítané době udržitelnosti projektu. V praxi to znamená, že deset let se na trati nesmí dělat zásadní změna. Současně by SŽDC musela nechat projít celou stavbu procesem povolování včetně vlivu na životní prostředí, což je záležitost 4-5 let. „Do roku 2026 nebude možné infrastrukturu trati Praha – Rudná u Prahy – Beroun významným způsobem dále měnit či rozvíjet. To ovšem nevylučuje možnost postupné přípravy nastíněných infrastrukturních úprav,“ dodala Šubová. Podle ní odbor strategie počítá s prověřením možné elektrizace trati