Karlovarskou ranvej čeká delší proces, stavba začne nejdřív za dva roky
Vylepšení karlovarského letiště v podobě prodloužení ranveje se nejspíš oddálí. Ministerstvo životní prostředí rozhodlo, že stavba musí projít klasickým procesem
Vylepšení karlovarského letiště v podobě prodloužení ranveje se nejspíš oddálí. Ministerstvo životní prostředí rozhodlo, že stavba musí projít klasickým procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), což může zabrat až rok. Podle ředitele letiště Václava Černého je třeba v následujícím půlroce doplnit dokumentaci EIA, nejméně další půlrok bude trvat samotné posuzování.
„Když vše půjde hladce, dalo by se možná stihnout zahájení stavby v roce 2020,“ řekl Černý. V původních dokumentech byl přitom zmíněn jako nejoptimističtější termín rok 2018. Náklady se odhadují na zhruba 600 milionů korun.
Karlovarští zdůvodňují nutnost vylepšení dráhového systému mimo jiné tím, že delší dráha umožní starty a přistání i větším strojům, než jsou Boeingy 737 a Airbusy A320/321. „Výjimečně lze předpokládat i provoz velkých letadel jako je Airbus 330, Boeing 777, 767 případně 747,“ píše se v dokumentaci.
Pravdou je, že karlovarské letiště má dnes nejkratší a nejužší dráhu že všech velkých tuzemských mezinárodních letišť. Projekt počítá s jejím prodloužením o 510 metrů na 2660 metrů. Tím se zhruba vyrovná Pardubicím a Brnu. S prodloužením dráhy bude instalována i nová přibližovací světelná soustava a vznikne například i odmrazovací plocha.
Maximální kapacitou letiště zůstane půl milionu pasažérů ročně. K limitu má ale letiště daleko, neboť v posledních letech prošlo výrazným útlumem a provoz zde skomírá. Loni odbavilo 25 235 cestujících, což znamená pokles o 51,3 procenta ve srovnání s rokem 2015 a nejhorší výsledek za patnáct let. Vedení letiště to připisuje poklesu zájmu ruské klientely o region, což vedlo ke zrušení linky z Petrohradu a snížení frekvencí do Moskvy. Vrcholem byly naopak léta 2012 a 2013, kdy branami letiště prošlo přes sto tisíc pasažérů. Letiště patří kraji.