Další problém s MAXy. Boeing neřekl aerolinkám o chybě, o které věděl rok
Boeing věděl před první nehodou letadla Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air zhruba rok o bezpečnostní chybě v řídícím
Boeing věděl před první nehodou letadla Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air zhruba rok o bezpečnostní chybě v řídícím systému, dopravcům o ní ale neřekl. Konkrétně mělo jít o takzvanou funkci „disagree alert“, která měla piloty upozornit na chybu dat ze senzorů úhlů náběhu.
Upozornil na to list Wall Street Journal, Boeing v následném prohlášení tuto informaci potvrdil. Americká média současně o víkendu přinesla další svědectví o tom, že vývoj MAXů byl uspěchaný.
Funkce měla umožnit pilotům plně převzít řízení letadla ve chvíli, kdy ze senzorů úhlů náběhu přichází rozdílné informace, například kvůli chybě jednoho z nich. Právě chyba v řídícím systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) je podle předběžných vyšetřovacích závěrů z obou nehod příčinou tragických pádů letadel v Indonésii a Etiopii. Došlo k jeho spuštění, i když správně k němu dojít nemělo.
Bezpečnostní funkci nabízel Boeing za příplatek, ani Lion Air ani Ethiopian Airlines ji v letadlech neměli. Ti, co si ji koupili, ji ale měli v podstatě zbytečně, protože vyšlo najevo, že nefungovala.
Teprvé po nehodě Lion Air podle WSJ Boeing upozornil dopravce, že funkce není zapnutá. Boeing v prohlášení uvedl, že po návratu MAXů do provozu budou mít všechna letadla tuto možnost plně funkční a pro všechny dopravce úpravy provede zdarma. Podle prohlášení šlo o softwarovou chybu, která ale neměla souvislost s oběma nehodami.
Pro Boeing jde o další ránu do jeho pověsti. „Čím více o celém případu víme, tím bude těžší obnovit důvěru,“ řekl pilot American Airlines Dennis Tajer a mluvčí asociace pilotů APA pro Seattle Times. Washington Post v rozsáhlém materiálu citoval několik vývojářů z Boeingu, podle kterých firma extrémně tlačila na rychlé uvedení na trh a neřešila příliš bezpečnost.