Nesponzoruj revizory. DPP začal s další vlnou kampaně proti cestujícím bez jízdenky
Dopravní podnik hl. města Prahy začal tento týden umisťovat do většiny stojanů s jízdními řády na tramvajových zastávkách obrázky s
Dopravní podnik hl. města Prahy začal tento týden umisťovat do většiny stojanů s jízdními řády na tramvajových zastávkách obrázky s krátkými slogany, které cestujícím připomínají, že nemají jezdit bez platného dokladu. Celkem patnáct variant hlášek doporučuje, že namísto stresu z jízdy načerno je lepší koupit si roční kupon jen za deset korun denně.
Oznámení odlehčenou formou pracují například s částkou 800 korun, již nepoctiví cestující mohou zbytečně utratit za pokutu („Vymysli si lepší způsob, jak utratit osm stovek“ či „O osm kilo lehčí hned!“). Pobaví i parafráze přísloví („Tak dlouho se chodí se džbánem…“) nebo glosa, která nabádá, že je lepší koupit si roční kupon a ušetřit si tak stres i případnou ostudu před revizorem („Na výmluvy to nejezdí“, „Šetři si nervy i peníze“). Každý vizuál je doplněn obligátní otázkou Nejedeš načerno?
Počet odhalených černých pasažérů v Praze stoupal od roku 2014; v roce 2016 dosáhl hranice téměř 300 tisíc. Magistrát ve spolupráci s dopravním podnikem a organizací ROPID připravil odlehčenou a zároveň výchovnou kampaň Nejedeš načerno?, která upozorňuje, že normální je za službu zaplatit.
Loni přistihli revizoři bez jízdenky 233 tisíc pasažérů, což je meziročně o 14 procent méně. „Je vidět, že zlevnění ročního kuponu i kampaň ‚Nejedeš načerno?‘ mají své výsledky,“ komentoval to vedoucí odboru přepravní kontroly DPP Pavel Kurka. I proto pražští radní prodloužili na neurčito možnost snížení pokuty na polovinu, pokud si černý pasažér vzápětí pořídí roční kupon.
Zajímavé je přitom srovnání s Vídní, jejíž MHD využívá podobný počet cestujících. Tamní dopravní podnik Wiener Linien naopak od loňského ledna pokuty zvýšil. V sítích tamních kontrolorů, jejichž počet je obdobný jako v Praze, uvízlo 110 tisíc lidí bez jízdenky, tedy poloviční počet oproti Praze.
„Stále hledáme i další cesty, jak cestujícím připomenout, jestli nezapomněli na platnou jízdenku – nyní prostřednictvím patnácti humorných hlášek umístěných na vybraných tramvajových jízdních řádech,“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík.