Analýza: Spojení Travel Service a ČSA. Logický krok, který měl nastat před 10 lety
V tuzemském letectví jde o nejdůležitější zprávu za několik posledních let, která ovšem vyvolává značně rozdílné reakce. Pro České aerolinie,
V tuzemském letectví jde o nejdůležitější zprávu za několik posledních let, která ovšem vyvolává značně rozdílné reakce. Pro České aerolinie, u kterých je spíše zázrak, že přežily působení některých státem dosazených manažerů, jde rozhodně o zprávu dobrou.
Proč? Stačí pro začátek pohled do výroční zprávy ČSA za rok 2016, konkrétně pak rozvahy. Na účtu neuhrazené ztráty minulých let i přes loňský zisk je přes pět miliard korun, které si firma nese z minulosti z experimentů pánů Tvrdíka, Lašáka či Dvořáka se státním dopravcem. V majetku žádné letadlo, všechno pouze na leasing. Miliardové ztráty z dob vedení těchto manažerů souvisí také s jejich sveřepým lpěním na síťovém modelu, i když vývoj na evropském nebi jednoznačně směřoval jinam – k nízkonákladovému spojení z bodu A do bodu B bez přestupů. Postupem času nastal kompletní kolaps síťového modelu v podání ČSA, oproti dřívějším 40% transferových cestujících jsou to dnes jen jednotky procent.
Travel Service nejde ČSA zničit, byl by sám proti sobě. Kupuje především zavedenou značku, která má při vší úctě podstatně vyšší hodnotu než SmartWings či Travel Service. Mezinárodní smlouvy na exkluzivní práva letů do některých zemí jsou sepsány přímo s ČSA a jen těžko si lze představit, že by někdo zavřel jen tak společnost, která těží z výhody omezené konkurence například na letech do Ruska.
Majitelé Travel Servisu se navíc nikdy netajili tím, že je k ČSA přes všechny rozpory vážou pozitivní emoce a vzpomínky.
Co je ale důležité: ČSA získají konečně silného akcionáře, který svými výsledky ukazuje, že se chová podstatně racionálněji než stát jako majitel. Zatímco Travel Service dlouhodobě vydělává, ČSA dlouho nevěděly, co zisk je (nepočítáme-li některé zisky způsobené rozprodejem firmy). Zatímco ČSA se zmenšovaly, Travel Service rostl. Teď budou ČSA součástí rostoucí skupiny, která chce mít až 80 letadel. Mezi leteckými obry to není mnoho, rozhodně to ale může zvýšit jejich šance na přežití.
Nejpravděpodobnější scénář je, že pravidelné linky nyní budou létat pod značkou ČSA a Travel Service nechá značku SmartWings hlavně pro chartery či lety k moři. Zajímavé bude sledovat, jak bude Travel Service mluvit do složení flotily. I při jejím doplňování nicméně bude výhodou silnější vyjednávací pozice vůči výrobcům a obchodníkům, kterou obě firmy po spojení získají.
Transakci musí schválit ještě antimonopolní úřad. Zatímco ještě před devíti lety, kdy měl Travel Service poprvé velký zájem o ČSA, mohl prodej narazit kvůli společnému podílu na trhu, dnes se neúspěch neočekává. Oba dopravci mají v součtu už jen 34 procent dopravy na Ruzyni, což ukazuje, jak moc si zejména z koláče ČSA ukousli za poslední roky jiní dopravci.
Spojení má jedinou vadu. Mělo k němu dojít mnohem dříve. V roce 2009 nabízel Travel Service za ČSA miliardu korun výměnou za to, že stát dorovná vlastní jmění na nulu. Stát v době úřednické vlády tuto možnost odmítl, popřál sluchu letištním manažerům a místo privatizace začal v rámci záchrany do ČSA lít peníze přes speciálně vytvořený Český aeroholding.
Ten v podstatě ze zisků státního Letiště Praha odkupoval od ČSA co se dalo, aby je zachránil. Jak se později ukázalo, příliš draho. Vyhozené peníze už letišti nikdo nevrátí, případ státní záchrany ale může sloužit alespoň jako varovný příklad. I přesto, že to zatím vypadá na dobrý konec.