V Ostravě přemístili téměř stoletou točnici, uvolní prostor Prodloužené Porážkové

Pro zchátralou točnici se hledá nové místo, následně může projít renovací.
V Ostravě pokračují přípravy stavby čtvrté etapy Prodloužené Porážkové. Nová silnice má navázat na stávající ulici Porážkovou u křižovatky s ulicí Žerotínovou. Povede podél železniční trati a napojí se před železničním mostem na ulici Mariánskohorskou.
Cílem plánované čtvrté etapy je vyvést dopravu z centra města, především z ulice Nádražní. Dosud vybudované etapy komunikace slouží nyní primárně lokální obsluze. Řidiči se po ní dostanou k Frýdlantským mostům, Jatkám nebo mostům na Českobratrské.
„Zpracován je projekt pro povolení záměru a na počátku prosince byla podána žádost stavebnímu úřadu. Stavbu město koordinujeme se Správou železnic, která řeší nad ulicí Mariánskohorskou rychlostní trať, zahájení prací se tak může měnit v návaznosti na tuto skutečnost. Aktuálně pracujeme s termínem zahájení stavby v roce 2028, pak by měla být dokončena v následujícím roce 2029,“ informoval Břetislav Riger, náměstek primátora pro investice a dopravu.
Komunikace bude současně moci sloužit i jako alternativa v době uzavření ulice Nádražní, případně jiných ulic v centru města v době jejich oprav nebo také jako přímé propojení oblasti Karolina a hlavního nádraží. Náklady se aktuálně odhadují na 301 milionů korun bez DPH.
Plánované silnici musela ustoupit historická točna z roku 1931, stojící v prostorách technického zázemí železniční stanice Báňské dráhy. Točna stála přímo v trase nové ulice. Točnice (most točny) bude přitom jako technická památka zachována.
Prvním krokem k záchraně byl odvoz točnice, čehož se ujala společnost TSS Grade. Zakázku získala v tendru. Most točny se převážel v celku. Dvacet metrů dlouhý náklad projel trasu od místa původního uložení do Přívozu na ulici Wattovou do skladovacích prostor. Vzhledem k intenzitě i aktuálním omezením dopravy v centru města se točnice převážela v noci.
Vlastní demontáž začala v pondělí 8. prosince ráno. Na místo najela speciální technika, jeřáb a návěs pro nadrozměrný náklad.
„Vzhledem k tomu, že ocelový most byl pevně spojen s převodovkou a nebylo možné celou tuto konstrukci vyzvednout jako celek, došlo nejprve k odbornému oddělení těžké převodovky od mostu, dále musela být odmontována tři tunová kola a následně byly postupně všechny části naloženy na přepravní návěs. Doplněním tohoto transportu byly části kruhové dráhy, po které se ocelový most pohyboval. Přeprava byla plánovaná na třetí hodinu ranní a v sedm hodin byla točna uložena do skladového areálu,“ popisuje Riger.
Součásti točny jsou zakryty stanem, který je chrání před povětrnostními vlivy. Z technického hlediska jde o ocelovou konstrukci mostu točny, která je nýtovaná a šroubovaná. Most točny je tvořen dvěma hlavními nosníky tvaru I výšky 780 milimetrů v celé délce nosníku. Nosná kola točnice mají přibližně metrový průměr. Na jednom konci mostu je situována kabina obsluhy.
„V současné době již točnice dlouhodobě neplnila svoji funkci a její stav nebyl dobrý. Konstrukce a všechny ocelové dílce byly narušeny korozí a prostor, ve kterém se doposud nacházela, byl zarostlý náletovou zelení. Před vlastní instalací v Ostravě sloužila v Ústí nad Labem na Ústecko – Teplické dráze,“ uvedla mluvčí Ostravy Gabriela Pokorná.
S ohledem na fakt, že je točnice památkou, hledá se pro ni stálé místo. Její velikost však bude vyžadovat adekvátní plochu. Po nalezení vhodné lokality může město zadat zakázku na renovaci i konečné umístění.





