kmax

D55 je delší o 495 metrů. U Napajedel otevřeli nový dálniční most za více než tři čtvrtě miliardy

Zatěžovací zkouška na novém mostu D55 u Napajedel. Foto: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostu D55 u Napajedel. Foto: ŘSD

Stavba dalších dvou úseků D55 začne příští rok.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo další část dálnice D55. U Napajedel už řidičům slouží nový dálniční most přes řeku Moravu. Navazuje na již hotový úsek od Otrokovic, v příštím roce by měla začít stavba Napajedla – Babice.

Nový most, na jehož nátěr použili stejnou barvu jako na slavný Golden Gate Bridge v americkém San Franciscu, stavělo sdružení firem Firesta-Fišer, rekonstrukce,stavby a MI Roads dva a tři čtvrtě roku. Cena stavby po valorizaci je 767 milionů korun bez DPH. ŘSD chce most zaplatit částečně z evropských dotací. Celková délka nového úseku je 495 metrů.

„Most je novou dominantou města Napajedla. Je to moderní inženýrské dílo, které kombinuje inovativní přístupy a osvědčené technologie. V nejvyšším místě měří oblouk 20 metrů, celý most má rozpětí 115 metrů, což z něj dělá po mostu Vysočina (426 metrů) druhý nejdelší na Moravě,“ říká ministr dopravy v demisi Martin Kupka.

Jde o první ze dvou otevíracích akcí na D55 v letošním roce. Před Vánoci ŘSD otevře ještě osm kilometrů dlouhý úsek D55 Olomouc – Kokory.

Stavba mostu na D55 Napajedla - Babice. Zdroj: ŘSDD55 Napajedla - Babice. Pramen: ŘSD

Ocelová konstrukce včetně oblouku váží přes 1 700 tun. Obloukových a zárodkových dílců je osm, nejtěžší dílce obloukové části váží zhruba 81 tun. Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která je společná pro oba jízdní směry, oblouk je ve středním dělicím pásu.

„Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, to znamená levý a pravý. Směrové pruhy na mostě jsou od sebe oddělené konstrukcí ocelového oblouku a závěsů, na kterých je zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou. Netradiční řešení jsme zvolili také s ohledem na hrozící povodně na řece Moravě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je také jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. A šlo také o to, aby se neomezovala lodní doprava,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Součástí stavby je i protihluková stěna po levé straně dálnice o délce 185 metrů. Je neprůhledná, sestavená ze soklových panelů a panelů s pohltivou vrstvou. Most se stavěl v předstihu před dálničním úsekem mezi Napajedly a Babicemi jednak kvůli špatnému stavu dosavadního mostu na silnici I/55, jednak proto, aby co nejdřív skončila situace, kdy řidiči musí sjíždět z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice, kde se zejména v dopravních špičkách tvoří kolony.

ŘSD chce příští rok začít se stavbou dalších dvou úseků D55. V trase úseku Napajedla – Babice již běží archeologický průzkum, na úsek Kokory – Přerov již běží soutěž na zhotovitele.

Na další úsek D55 míří bagry. ŘSD pouští mezi Napajedla a Babice archeology, stavět chce příští rok

Tagy D55 D55 Napajedla -Babice Firesta-Fišer MI Roads Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
11 komentářů