kmax

Rok jihomoravských vlaků bez vlakvedoucích. Cestujících přibylo, vyšší jsou i tržby

Kontrolu jízdních dokladů zajišťují ve vlacích objednávaných Jihomoravským kraje zaměstnanci Kordisu JMK. Foto: Kordis JMKKontrolu jízdních dokladů zajišťují ve vlacích objednávaných Jihomoravským kraje zaměstnanci Kordisu JMK. Foto: Kordis JMK

Pozitivní dopad na tržby má i nástup všemi dveřmi u vybraných autobusových linek.

Před rokem to byla jedna z nejdiskutovanějších změn v tuzemské železniční dopravě. Jihomoravský kraj se jako první v zemi  rozhodl na velké části spojů zrušit vlakvedoucí a nasadil do vlaků své vlastní průvodčí. Po roce se ukazuje, že vlaky jezdí více lidí než v minulosti a krok přinesl i vyšší tržby. Pozitivně kraj hodnotí zavedení nástupu všemi dveřmi u vybraných autobusových linek.

„Za měsíce srpen, září a říjen letošního roku jsou tržby z jízdného vyšší o 20,5 mil. Kč oproti stejnému období v minulém roce. Nedošlo tak ke snížení vybraných tržeb ani změnou odbavení na železnici ani zavedením nástupu všemi dveřmi na 13 linkách kolem Brna,“ uvedl krajský koordinátor veřejné dopravy KORDIS JMK v tiskové zprávě.

Kraj se rozhodl zrušit vlakvedoucí na všech spojích, na které nasazuje jednotky Moravia a také na linkách, kde nově začala jezdit Arriva. Namísto toho nasadil do vlaků celkem 110 svých průvodčích. Současně výrazně zredukoval počet pokladen.

Jihomoravské vlaky vyjedou s krajskými průvodčími, z ČD jich přišla čtvrtina

Zahraniční inspirace

To, že se cestující naučili nakupovat jízdenky dopředu ukazují i data o počtu padesátikorunových přirážek za nákup až ve vlaku. Za listopad šlo o 188 případů. Kraj přitom překročil v listopadu hranici dvou milionů prodaných jednorázových jízdenek v celém systému IDS JMK.

Kraj se myšlenkou na zrušení vlakvedoucích inspiroval při jednání s rakouskými drahami ÖBB. Zaujal ho i provoz příměstských vlaků v řadě evropských států. „Záměr se diskutoval řadu let a teprve s novými smlouvami dostal reálnou podobu, protože nové smlouvy nastavují nová pravidla na řadu let dopředu, v tomto případě na 10 let do roku 2034,“ vysvětloval loni krok ředitel KORDIS JMK Jiří Horský.

Podle kraje šlo 70 – 80% výnosů z tržeb od cestujících na zajištění prodeje a kontrolu jízdních dokladů. Proto kraj začal řešit, jak tyto náklady snížit.

Lepší vlaky + rychlejší spojení = více cestujících

Organizátor dopravy se pochlubil i aktuálními daty o počtech cestujících na železnici. Největší skok nastal u linky S4 z Brna do Zastávky u Brna, která prošla elektrizací a modernizací. „Změny se osvědčily a modernizovaná trať s kvalitními vozidly přilákala nové cestující na železnici. Linkou S4 nyní využívá v pracovní dny cca 5 tisíc cestujících, což je přibližně o dva tisíce více než v době před elektrifikací. Počet cestujících tedy narostl o 66 %,“ dodal Horský.

Podle něj se také výrazně zvýšila přesnost odjezdů na lince S4. Zatímco například okolo roku 2023 se včasnost pohybovala v rozmezí 55 – 75 procent, tedy hluboko pod standardem ostatních linek, v současnosti osciluje okolo 94 procent.

Vlaky využívá více lidí i na páteřních linkách S2 a S3. Zaznamenán je další meziroční nárust počtu cestujících po nasazení jednotek Moravia. Nejvíce cestujících přibylo na lince S3 ve směru na Kuřim, kde rovněž v minulém roce probíhaly výluky. Meziročně jde o nárůst o 25 %. Ve směru na Modřice tak došlo k nárůstu počtu cestujících o 9 %. Na lince S2 zaznamenává kraj nárůsty počtu cestujících, zejména na větvi na Křenovice a Holubice, kde cestuje vlaky linky S2 z Brna o 12 % cestujících více.

„Vezmeme-li to v číslech počtu cestujících, tak v říjnu 2025 v pracovní dny cestuje vlaky linek S2, S3 a S4 o cca 5,5 tis. cestujících více, než tomu bylo v říjnu 2024. Připočteme-li k tomu i cestující, kteří od listopadu začali nově z Bílovic nad Svitavou využívat linku S2, tak proti stejnému období minulého roku reálně přibylo na těchto páteřních linkách více než 6 tisíc. cestujících,“ dodal Horský. Údaje počtu cestujících vychází ze sčítacích rámů, kterými jsou vlaky linek S2, S3 a S4 osazeny a jedná se počty cestujících v obou směrech.

Větší úspory, než Kordis čekal

Podle Horského data ukazují, že rozhodnutí o změně odbavení bylo správným krokem. „Z pohledu výnosů jsme žádný pokles tržeb od cestujících neznamenali, s novými cestujícími se tržby naopak navýšily. Z pohledu nákladů KORDIS na nové činnosti vše nasvědčuje tomu, že budou o 5 až 10 milionů koru nižší než se původně předpokládalo. Tedy výsledné úspory budou ještě vyšší, než se původně předpokládalo,“ dodal Horský. Za pozitivní považuje i zkrácení pobytu vlaků ve stanicích a zastávkách a tím i lepší dodržování jízdních dob.

Kraj si pochvaluje i rozšíření nástupu všemi dveřmi na vybrané autobusové linky v okolí Brna. Současně vzrostl počet objem pokut, za tři měsíce vybrali revizoři 462 tisíc Kč, loni ve stejném odbobí to bylo 188 tisíc Kč. „ Na základě aktuálních zkušeností zvažujeme rozšířit nástup všemi dveřmi na vybraných linkách i v průběhu víkendu. O změně by byli cestující v předstihu informováni,“ uvedl KORDIS JMK.

Bez front u řidiče. Další kraj rozšiřuje nástup všemi dveřmi u regionálních autobusů

Tagy Jihomoravský kraj Kordis JMK vlakvedoucí vlaky bez průvodčích
3 komentáře